Monitoringu předvolebních kampaní se TI věnuje již od roku 2012. Pro letošní sněmovní volby bylo stanoveno 8 Kritérií transparentnosti, na jejichž základě budeme kampaně výše uvedených subjektů hodnotit. Kritéria jdou mírně nad rámec legislativy, nebo ji doplňují o konkrétní doporučení tam, kde je příliš vágní nebo slabá. Pokrývají parametry transparentnosti kampaní od finančního plánování a průhlednosti výdajů, přes přehlednost jejich vykazování, a prevenci klientelismu, až po přesvědčovací strategie a využití on-line sociálních sítí.
Získat data o útratách za politickou reklamu, vytřídit je, vyhodnotit, ověřit a zpracovat do přehledné a srozumitelné podoby, je nutný demokratický servis. Chceme, abyste jej mohli zohlednit při rozhodování o tom, koho budete na podzim volit.
Zatímco náš úkol je předat Vám před volbami informace pro zodpovědné rozhodnutí, na legálnost kampaní od roku 2017 dohlíží Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH). V tom se naše práce značně liší. Úřad „dohlíží a trestá“, zatímco my pozorujeme a informujeme.
Ani práce Úřadu náš monitoring nezastoupí, neboť se pochopitelně musí řídit zákonnými regulacemi a jeho výsledky budou k dispozici až ex post. TI však zastupuje legitimní zájem široké veřejnosti ještě v průběhu kampaně a před samotnými volbami.
Do hodnocení je letos zařazeno devět stran, hnutí a koaličních uskupení. Vycházíme z potenciálu dostat se do Poslanecké sněmovny parlamentu ČR v lednovém předvolebním modelu společnosti Median a na základě průzkumu společnosti Kantar, dále z odhadu potenciálu pro výši útrat v kampani a relevance.
Jakákoliv strana či hnutí kandidující do sněmovny v letošních volbách nás může oslovit, pokud o vyhodnocení a „známku“ stojí, a to na e-mailu volby@transparency.cz.
Monitoring se primárně týká následujících politických stran a hnutí či koalic:
Koalice České pirátské strany a Starostů a nezávislých
Volební účet
Řazení stran je dle abecedy.
Na monitoringu se podílejí tito spolupracovníci:
Monitoring byl spuštěn v květnu 2021.
Červen 2021
Obešleme politické organizace s žádostí o zodpovězení jednotlivých otázek podle kritérií. Odpovědi prověříme. Pokud strany neodpoví, pokusíme se odpovědi získat sami z dostupných zdrojů. První sběr dat za náklady na placenou inzerci za první fázi kampaně v médiích budeme mít k dispozici 15.7.2021 (dodává ji výzkumná agentura Nielsen | Admosphere).
Srpen 2021
Uzávěrka pro sběr dat z dotazníků je 1. 9. 2021, výsledky monitoringu oznámíme v druhé polovině září.
Září 2021
Hodnocení transparentnosti kampaní jednotlivých stran bude publikováno na konci září, a to s předstihem před volbami, aby politické subjekty měly šanci své výsledky (v případě nutnosti) zlepšit.
Transparency International
– Česká republika, o. p. s.
Sokolovská 260/143
180 00 Praha 8