Jak probíhá monitoring předvolební kampaně

Monitoringu předvolebních kampaní se TI věnuje již od roku 2012. Pro letošní sněmovní volby bylo stanoveno 8 Kritérií transparentnosti, na jejichž základě budeme kampaně výše uvedených subjektů hodnotit. Kritéria jdou mírně nad rámec legislativy, nebo ji doplňují o konkrétní doporučení tam, kde je příliš vágní nebo slabá. Pokrývají parametry transparentnosti kampaní od finančního plánování a průhlednosti výdajů, přes přehlednost jejich vykazování, a prevenci klientelismu, až po přesvědčovací strategie a využití on-line sociálních sítí.

Odkud čerpáme informace pro hodnocení?

  • transparentní účty politických stran,
  • relevantní prohlášení v celostátních médiích, Monitora, Nielsen | Admosphere,
  • placené posty na FB, Instagramu a výběrově dalších sociálních sítích (Facebook Ad Library)
  • webové prezentace politických stran/hnutí,
  • oficiální profily politických stran na sociálních sítích, profily asociované a podporující kampaně,
  • odpovědi na písemnou žádost o informace, kterou bude tým TI v průběhu kampaně několikrát adresovat vybraným politickým stranám/hnutím/koalicím.

Proč monitorovat předvolební kampaně

Získat data o útratách za politickou reklamu, vytřídit je, vyhodnotit, ověřit a zpracovat do přehledné a srozumitelné podoby, je nutný demokratický servis. Chceme, abyste jej mohli zohlednit při rozhodování o tom, koho budete na podzim volit.

Zatímco náš úkol je předat Vám před volbami informace pro zodpovědné rozhodnutí, na legálnost kampaní od roku 2017 dohlíží Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH). V tom se naše práce značně liší. Úřad „dohlíží a trestá“, zatímco my pozorujeme a informujeme.

Ani práce Úřadu náš monitoring nezastoupí, neboť se pochopitelně musí řídit zákonnými regulacemi a jeho výsledky budou k dispozici až ex post. TI však zastupuje legitimní zájem široké veřejnosti ještě v průběhu kampaně a před samotnými volbami.

Koho budeme monitorovat?

Do hodnocení je letos zařazeno devět stran, hnutí a koaličních uskupení. Vycházíme z potenciálu dostat se do Poslanecké sněmovny parlamentu ČR v lednovém předvolebním modelu společnosti Median a na základě průzkumu společnosti Kantar, dále z odhadu potenciálu pro výši útrat v kampani a relevance.

Jakákoliv strana či hnutí kandidující do sněmovny v letošních volbách nás může oslovit, pokud o vyhodnocení a „známku“ stojí, a to na e-mailu volby@transparency.cz.

Monitoring se primárně týká následujících politických stran a hnutí či koalic:

ANO

Hnutí ANO 2011

https://www.anobudelip.cz

Volební účet

ČSSD

Česká strana sociálně demokratická

https://www.cssd.cz/

Volební účet

KSČM

Komunistická strana Čech a Moravy

https://www.kscm.cz/

Volební účet

Piráti a Starostové

Koalice České pirátské strany a Starostů a nezávislých

Volební účet

Přísaha

Hnutí Přísaha

https://www.prisaha.cz/

Volební účet

SPOLU

Koalice ODS, TOP 09 a KDU-ČSL

https://www.spolu21.cz/

Volební účet

SPD

Svoboda a přímá demokracie – Tomio Okamura

http://spd.cz

Volební účet

Trikolóra

Trikolóra – Hnutí občanů

https://www.volimtrikoloru.cz/

Volební účet

Zelení

Strana zelených

https://www.zeleni.cz

Volební účet

 

Řazení stran je dle abecedy.

Tým

Na monitoringu se podílejí tito spolupracovníci:

Analytický tým
Ondřej Cakl (TI ČR) – metodik, analytik
Jana Stehnová (TI ČR) – metodička, analytička
Petr Vymětal (MÚVS) – metodik, analytik
Ondřej Pekáček (FFUK) – komputační lingvistická analýza
Pavel Havlíček (AMO) – analytik
Koordinační, PR a technický tým
Petr Lovětínský (TI ČR) – koordinátor
Václav Krejcar (TI ČR) – finanční manažer
Lucia Vilimovská (TI ČR) – editorka webu
David Kotora – PR manažer
Rešeršní tým
Markéta Svobodová (TI ČR) – vedení rešerší, hodnocení stran
Adéla Černá – rešerše
Barbora Bendlová – rešerše
Helena Chmelíčková – rešerše
Klára Malinovská – rešerše
Nikola Remešová – rešerše

 

Postup a časový rozvrh

Monitoring byl spuštěn v květnu 2021.

Červen 2021

Obešleme politické organizace s žádostí o zodpovězení jednotlivých otázek podle kritérií. Odpovědi prověříme. Pokud strany neodpoví, pokusíme se odpovědi získat sami z dostupných zdrojů. První sběr dat za náklady na placenou inzerci za první fázi kampaně v médiích budeme mít k dispozici 15.7.2021 (dodává ji výzkumná agentura Nielsen | Admosphere).

Srpen 2021

Uzávěrka pro sběr dat z dotazníků je 1. 9. 2021, výsledky monitoringu oznámíme v druhé polovině září.

Září 2021

Hodnocení transparentnosti kampaní jednotlivých stran bude publikováno na konci září, a to s předstihem před volbami, aby politické subjekty měly šanci své výsledky (v případě nutnosti) zlepšit.

Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >