Jak probíhá monitoring předvolební kampaně

Časový harmonogram, zdroje informací, důvody proč vůbec kampaně sledovat:

Monitoringu předvolebních kampaní se TI věnuje již od roku 2012. Letos však kampaně  probíhají podle nových pravidel vyplývajících z novel zákonů o sdružování v politických stranách a politických hnutích a tzv. volebních zákonů. Tím spíše je třeba dodržování zákonů monitorovat, protože s některými novými institucemi a mechanismy se politické strany i voliči seznamují až v průběhu kampaně.

Transparency International hodnotí transparentnost kampaní politických stran/hnutí na základě deseti předem stanovených kritérií – „Kritérií dobré praxe“.

 

Časový harmonogram hodnocení

2.5.2017

Období předvolební kampaně začíná dnem vyhlášení termínu voleb. K tomu došlo 2.5.2017 a od toho dne jsou tedy výdaje odcházejících z volebních účtů stran počítány do výdajů na kampaň.

3.7.2017

Monitoring byl spuštěn 3. července 2017, kdy jsme strany obeslali s žádostí o zodpovězení jednotlivých otázek podle kritérií. Odpovědi prověříme. Pokud strany neodpoví, pokusíme se odpovědi získat sami z dostupných zdrojů.

15.9.2017

První sběr dat za náklady na placenou inzerci za první fázi kampaně v médiích budeme mít k dispozici 15.9.2017 (dodává ji mediální agentura Nielsen | Admosphere). Této příležitosti také využijeme k publikování on-line Příručky informovaného voliče.

12.10.2017

Hodnocení transparentnosti kampaní jednotlivých stran bude publikováno 12. 10 2017.

Příjmy a výdaje politických stran/hnutí na jejich volebních/transparentních účtech najdete v sekci Financování už nyní. Pro detailní přehled pohybů na účtu každé strany, klikněte na její logo.

20.10.2017

Druhý sběr dat za náklady na placenou inzerci v médiích budeme mít k dispozici 15.10.2017 (dodává Nielsen | Admosphere). Současně Vás budeme informovat o počtu placených postů na FB v rámci kampaně jednotlivých stran.

15.11.2017

Poslední shrnující informace o nákladech na mediální inzerci na našem webu.

 

Odkud čerpáme informace pro hodnocení?

  • transparentní účty politických stran,
  • relevantní prohlášení v celostátních médiích,
  • placené posty na FB (Social Bakers),
  • placená inzerce v médiích on-line i off-line (Nielsen | Admosphere),
  • četnost zmínek o stranách v on-line médiích (DataWeps),
  • webové prezentace politických stran/hnutí,
  • oficiální profily politických stran na sociálních sítích,
  • odpovědi na písemnou žádost o informace, kterou bude tým TI-ČR v průběhu kampaně několikrát adresovat vybraným politickým stranám/hnutím.

Proč monitorovat předvolební kampaně

Získat data o útratách za politickou reklamu, vytřídit je, vyhodnotit, ověřit a zpracovat do přehledné a srozumitelné podoby, je nutný demokratický servis. Chceme, abyste jej mohli zohlednit při rozhodování o tom, koho budete na podzim volit.

Zatímco náš úkol je předat Vám před volbami informace pro zodpovědné rozhodnutí, na legálnost kampaní nově od letoška dohlíží Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH). V tom se naše práce značně liší. Úřad „dohlíží a trestá“, zatímco my pozorujeme a informujeme.

Ani práce Úřadu náš monitoring nezastoupí, neboť se pochopitelně musí řídit zákonnými regulacemi a jeho výsledky budou k dispozici až ex post. TI však zastupuje legitimní zájem široké veřejnosti ještě v průběhu kampaně a před samotnými volbami.

Petr Vymětal (FMV VŠE), který se podílí na přípravě naší metodologie a hodnocení, k tomu dodává: „Vzhledem k přísnější legislativě jsme upravili i hodnocení transparentnosti tak, že jde nad rámec stávajících pravidel. Některé standardy sice zákon vylepšil, ale stále existuje šedá zóna pro netransparentní jednání, na kterou budeme zaměřovat svou pozornost.”

Koho budeme monitorovat?

Do hodnocení jsou zařazeny ty strany/hnutí, které se umístily v květnovém předvolebním průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR, který jsme srovnávali s výzkumy STEMu. U spodní hranice šancí dostat se do sněmovny (mezi 1-3 %), je situace nestabilní a nepřehledná. Ke stranám s prokázanou šancí dostat se do parlamentu jsme připojili jednu či dvě, které sice v předvolebních modelech v květnu nefigurovay, ale později se prokázaly jako dynamické co do vedení kampaně.

Jakákoliv strana či hnutí kandidující do sněmovny v letošních volbách nás může oslovit, pokud o vyhodnocení a „známku“ stojí, a to na e-mailu volby@transparency.cz.

Monitoring se primárně týká následujících politických stran a hnutí:

ČSSD

Česká strana sociálně demokratická

https://www.cssd.cz/

Volební účet

ODS

Občanská demokratická strana

http://www.ods.cz

Volební účet

KSČM

Komunistická strana Čech a Moravy

https://www.kscm.cz/

Volební účet

KDU-ČSL

Křesťanská a demokratická unie – Československá strana lidová

https://www.kdu.cz/

Volební účet

Piráti

Česká pirátská strana

https://www.pirati.cz

Volební účet

ANO 2011

Politické hnutí

https://www.anobudelip.cz

Volební účet

SPD

Svoboda a přímá demokracie – Tomio Okamura

http://spd.cz

Volební účet

Zelení

Strana zelených

https://www.zeleni.cz

Volební účet

STAN

Starostové a nezávislí

https://www.starostove-nezavisli.cz

Volební účet

Svobodní

Strana svobodných občanů

https://www.svobodni.cz/

Volební účet

SPO

Strana práv občanů

www.stranaprav.cz/

Volební účet

 

Řazení stran je náhodné.


Kdo se na monitoringu podílí?

Kontakt

Transparency International – Česká republika, o. p. s.
Sokolovská 260/143
180 00 Praha 8

Bankovní číslo transparentního dárcovského účtu TI: 2100385154/2010 (Fio banka, a.s.)

+420 224 240 895
volby@transparency.cz
www.transparency.cz

Partneři

Monitorujeme

Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >