MONITORING KAMPANĚ VOLEB DO ZASTUPITELSTEV OBCÍ A SENÁTU PČR 2018… BUDE!

Publikováno: 22. 8. 2018

TI ČR provede na podzim 2018 hodnocení průhlednosti kampaní podle kritérií dobré praxe (viz níže). Informujeme o nich také kandidáty a stranické centrály.

Říjnové volby do zastupitelstev obcí a 1/3 Senátu ČR vypuknou za šest týdnů a co by to bylo za volby bez předvolebních kampaní. Zatímco volební kampaně do Senátu ČR jsou regulovány platnou legislativou, která udává povinnost zřízení transparentního účtu a stanovuje výdajový limit, pro kampaně do komunálních voleb nic obdobného neplatí. Částka, kterou strany i nezávislí kandidáti mohou za svou předvolební kampaň do komunálních voleb utratit, tedy nejen že není jakkoliv zastropována, ale stát rovněž neukládá povinnost zřízení zvláštního transparentního účtu.

Komunální kampaně stran a hnutí jsou obvykle financovány z centrály jen částečně, větší měrou se na rozpočtu podílí místní buňky a situace je tedy mnohdy nepřehledná. Je tedy dobrou praxí (nad rámec stávající legislativy), že některé strany zřizují samy od sebe transparentní účty pro volby do zastupitelstev.

Speciální transparentní účty pro komunální volby mají v tuto chvíli strany a hnutí TOP 09, Starostové a nezávislí (STAN), Svoboda a přímá demokracie – Tomio Okamura (SPD) a ANO 2011 (ANO), vedle toho pak ještě Česká pirátská strana (Piráti) a Strana zelených (Zelení) vedou zvláštní transparentní účty pro jednotlivá regionální sdružení. Zvláštní kategorií jsou strany a hnutí, která kandidují pouze v jedné obci a jejich stranický transparentní účet je de facto transparentním účtem pro komunál. Zajisté ovšem nepřekvapí, že jsou některé transparentní účty transparentnější než jiné.

 

Kolik budou kampaně stát?

Předběžné odhady výdajů na komunální volby se povětšinou pohybují v řádech jednotek až nižších desítek milionů, jedinou výjimkou je hnutí ANO, za nějž deníku Právo sdělil Jiří Richter (ANO) předběžný odhad 150 milionů na obě kampaně v souhrnu, což ponechává komunální kampani okolo 100 milionů korun. Nižší desítky milionů plánují dle Práva utratit strany ODS, SPD, a ČSSD. TOP 09 prozatím na svůj transparentní účet pro komunální volby převedla 7 milionů korun a STAN okolo 5 milionů. Na podobnou úroveň se zřejmě vyšplhají výdaje KDU-ČSL, které sdělilo Právu svůj rozpočet přes 2 miliony z centrály, o zbytek se postarají místní buňky. Ohledně plánovaných výdajů na komunální kampaň Komunistické strany Čech a Moravy (KSČM) nemáme žádné odhady.

Kampaň lokálního hnutí Praha Sobě se pohybuje z hlediska výdajů ve stovkách tisíc korun, u menších mimopražských stran a hnutí jako jsou například Slušní lidé, Brno+, Žít Brno či Hnutí Ostravak se pohybují výdaje na kampaň v jednotkách a nižších desítkách tisíc.

 

Jak budeme monitorovat?

TI ČR provede na podzim 2018 hodnocení průhlednosti kampaní podle kritérií dobré praxe (viz níže). Informujeme o nich také kandidáty a stranické centrály. Kritéria vycházejí z dlouholeté praxe sledování předvolebních kampaní v ČR i zahraničí a odrážejí sestavu parametrů, které by férová a transparentní politická kampaň měla splňovat. Přitom víme, že podzimní volby budou mít k tomuto ideálu daleko už proto, že chybí důležitá legislativa.

Monitorovací tým připraví hodnocení 135 kandidátů na křeslo v Senátu PČR a na komunální úrovni pak otevřenost kampaní do zastupitelstev magistrátů Prahy, Brna a Ostravy. Výsledky hodnocení budou zveřejněny na konci září.

Aktuality najdete už brzy na novém webu http://www.transparentnivolby.cz/komunalni_senat2018.

Kritéria dobré praxe transparentní předvolební kampaně do zastupitelstev obcí 2018

1) Celkové výdaje.

Zveřejňuje strana/hnutí celkovou sumu plánovanou k utracení v předvolební kampani ve volbách do místních zastupitelstev?

Je zveřejněn poměr výdajů na on-line kampaně na sociálních sítích (FB, Twitteru ap.) vůči ostatním on-line médiím (bannerová reklama, placené články, inzerce na internetu a v Google)?

2) Transparentní účet.

Zřizuje strana/hnutí pro komunální kampaň speciální transparentní volební účet? Pokud ano, jde o centrální volební účet (kampaň) pro celou republiku, nebo má volební obvod (např. Praha, Brno, Ostrava) svůj apod. Rozlišuje náklady na kampaň (na tomto volebním TÚ) v jednotlivých městech? (Např.: specifickým symbolem?)

3) Finanční management kampaně.

Je zveřejněna informace, zda přispívá centrála strany místním sdružením na kampaň finančně? Kolik a podle jakých pravidel?

4) Struktura příjmů.

Zná a zveřejňuje  strana/hnutí předběžné zdroje financování kampaně? (Úvěr, státní příspěvek, členské příspěvky apod.?) Zveřejňuje strana/hnutí samostatně a přehledně aktualizované informace o všech svých dárcích.

5) Volební akce.

Zveřejňuje  strana/hnutí seznam všech veřejných akcí v rámci kampaně (setkání s voliči, debaty, kulturní akce, apod.)?

6) Volební tým.

Zveřejnila strana/hnutí  složení svých volebních týmů, jež se na kampani podílí ve formě strategického plánování akcí, jejich organizace s uvedením rolí jednotlivých členů v kampani (včetně individuálních poradců)? Jsou známi stratégové celorepublikové kampaně? Může volič najít i členy volebního týmu pro jednotlivá města (Praha, Brno, Ostrava)? Platí to rovněž u lokálních agentur?

***

Kritéria dobré praxe transparentní předvolební kampaně do Senátu PČR 2018

1) Celkové výdaje.

Zveřeňuje kandidát celkovou sumu plánovanou k utracení v předvolební kampani před volbami do Senátu PČR?

1.1) Zveřejňuje odhad struktury výdajů,

1.2) včetně detailů?

1.3) Je zveřejněn poměr výdajů na on-line kampaně na sociálních sítích (FB, Twitteru ap.) vůči ostatním on-line médiím (bannerová reklama, placené články, placený trolling, inzerce na Google)?

1.4) Kandiduje-li zároveň do Senátu i do místního zastupitelstva – odlišuje jasně rozpočet a účetnictví na kampaně do Senátu a na kampaň pro volby do místních zastupitelstev?

2) Transparentní účet.

Je veden přehledně a srozumitelně?

3) Finanční management kampaně.

Uvádí kandidát, jak jsou rozděleny náklady na kampaň mezi něj a stranu?

3.1) Uvádí strana, zda pokrývá kampaně všech svých kandidátů na senátora v plné výši, nebo někteří kandidáti kampaně hradí částečně z vlastních prostředků?

3.2) Podílí se centrála na kampani nefinančně? Pokud ano, lze příspěvek vyčíslit a je zveřejněn?

4) Struktura příjmů.

Zná a zveřejňuje kandidát předběžné zdroje financování kampaně i jiným způsobem, než na svém volebním TÚ?

4.1) Zveřejňuje samostatně a přehledně aktualizované informace o všech svých dárcích mimo zvláštní transparentní účet (např. v seznamu dárců).

4.2) Zveřejňuje průběžně nefinanční plnění?

5) Volební akce.

Zveřejňuje seznam všech veřejných akcí v rámci kampaně (setkání s voliči, debaty, kulturní akce, apod.)?

6)  Volební tým.

Zveřejnil kandidát složení svých volebních týmů, jež se na kampani podílí ve formě strategického plánování akcí, jejich organizace aj. s uvedením rolí jednotlivých členů v kampani (včetně individuálních poradců)?

6.1) Zveřejnil, zda se na kampani budou podílet mediální (PR, reklamní apod.) agentury a které?

7) Stranická podpora.

Uvádí kandidát, zda

7.1) je členem politické strany a zda

7.2) jeho kandidátní listinu podala politická strana nebo on sám?

7.3) Je zveřejněna jeho smlouva s politickou stranou?

 

Kontakt

Transparency International – Česká republika, o. p. s.
Sokolovská 260/143
180 00 Praha 8

Bankovní číslo transparentního dárcovského účtu TI: 2100385154/2010 (Fio banka, a.s.)

+420 224 240 895
volby@transparency.cz
www.transparency.cz

Partneři

Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >