Monitoringu předvolebních kampaní se Transparency International (TI-ČR) věnuje již od roku 2012. Při podzimních parlamentních volbách však kampaně poprvé probíhaly podle nových pravidel vyplývajících z novel zákonů o sdružování v politických stranách a politických hnutích a tzv. volebních zákonů. Tím spíše je třeba dodržování zákonů monitorovat, protože s některými novými institucemi a mechanismy se politické strany i voliči seznamují až v průběhu kampaně.
Transparency International hodnotí transparentnost kampaní kandidátů na základě deseti předem stanovených kritérií – „Kritérií dobré praxe“.
28. 8. 2017
Období předvolební kampaně začíná dnem vyhlášení termínu voleb. K tomu došlo 28. 8. 2017 a od toho dne jsou tedy výdaje odcházejících z volebních účtů kandidátů počítány do výdajů na kampaň.
Kandidáty jsme obeslali informací o spuštění monitoringu a jednotlivými kritérii.
8. 1. 2018
Hodnocení transparentnosti kampaní jednotlivých kandidátů bude publikováno 8. 1. 2018. Naše hodnocení bude spojeno s daty o placené inzerci od Nielsen | Admosphere a současně Vás budeme informovat o počtu placených postů na Facebooku díky spolupráci se Socialbakers a o četnosti zmínek o kandidátech v on-line prostoru, díky DataWeps.
Příjmy a výdaje kandidátů na jejich volebních/transparentních účtech najdete v sekci Financování už nyní. Pro detailní přehled pohybů na účtu každého kandidáta, klikněte na jeho fotku.
“Volby do Poslanecké sněmovny ukázaly řadu slabin ve formulacích volebních zákonů, praktických postupech politického marketingu i ve vymáhání pravidel dohledovými orgány. Snažíme se o jejich nápravu v rámci kampaně prezidentské,“ říká ředitel TI-ČR David Ondráčka.
I v prezidentské kampani se vrací otázka tzv. ceny obvyklé. Během parlamentních voleb jsme zaregistrovali značné disproporce mezi mediálním pokrytím a vynaloženými náklady kandidujících stran. Jinými slovy ceníková cena inzerce některých subjektů násobně překračovala skutečně vydané prostředky z volebních účtů.
Přístup k vedení účtů se u kandidátů značně liší, a tak musíme zkraje upozornit, že ani z transparentních účtů (TÚ) se často nelze dozvědět mnoho. Petr Vymětal (spolupracovník TI-ČR) k tomu říká: „Kandidáti sice otevřeli své transparentní účty, ale z některých ani na první pohled občan není schopen zjistit, za co vybrané peníze kandidát utrácí. Někdy transakce popsány nejsou vůbec anebo se objevují nicneříkající popisky typu ‘přípravné práce‘ – můžeme pouze spekulovat, zdali je to účel, nevědomost nebo pouze hra s trpělivostí veřejnosti; a skutečné rozkrytí povahy transakcí se dozví jako první teprve Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran, a to až po volbách.“
Do hodnocení jsou zařazeni všichni platní kandidáti na post prezidenta České republiky.
Externě:
Blanka Klimešová – datová analýza
Jenda Perla (Dataweps) – interepretace datové analýzy
Jakub Fulín (Nielsen Admosphere) – metodologie odečtu mediálního pokrytí
Transparency International – Česká republika, o. p. s.
Sokolovská 260/143
180 00 Praha 8
Bankovní číslo transparentního dárcovského účtu TI: 2100385154/2010 (Fio banka, a.s.)