Časový harmonogram, zdroje informací, důvody, proč vůbec kampaně sledovat, tým.
–
Monitoringu předvolebních kampaní se TI věnuje již od roku 2012. Od roku 2017 však kampaně probíhají podle nových pravidel vyplývajících z novel zákonů o sdružování v politických stranách a politických hnutích a tzv. volebních zákonů. Tím spíše je třeba dodržování zákonů monitorovat, protože s některými novými institucemi a mechanismy se politické strany i voliči seznamují až v průběhu kampaně.
Transparency International hodnotí transparentnost kampaní politických stran/hnutí na základě deseti předem stanovených kritérií – „Kritérií dobré praxe“.
23.5.2018
Rozhodnutím prezidenta republiky ze dne 23. května 2018 byly vyhlášeny volby do obecních zastupitelstev a jedné třetiny Senátu Parlamentu České republliky a stanovena doba jejich konání na pátek a sobotu 5. a 6. října 2018.
27.8.2018
Monitoring byl spuštěn 27. srpna 2018, kdy jsme strany, včetně regionálních sdružení, a kandidáty do Senátu PČR obeslali s žádostí o zodpovězení jednotlivých otázek podle kritérií. Odpovědi prověříme. Pokud strany neodpoví, pokusíme se odpovědi získat sami z dostupných zdrojů. Sběr dat byl ukončen k 20.9.2018. Výsledné hodnocení je otevřené a TI ČR apeluje na strany a hnutí, aby do voleb své výsledky vylepšily, je-li to třeba.
26.9.2018
Hodnocení transparentnosti kampaní jednotlivých stran bude publikováno 26. 9. 2018.
Získat data o útratách za politickou reklamu, vytřídit je, vyhodnotit, ověřit a zpracovat do přehledné a srozumitelné podoby, je nutný demokratický servis. Chceme, abyste jej mohli zohlednit při rozhodování o tom, koho budete na podzim volit.
Zatímco náš úkol je předat Vám před volbami informace pro zodpovědné rozhodnutí, na legálnost kampaní nově od roku 2017 dohlíží Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH). V tom se naše práce značně liší. Úřad „dohlíží a trestá“, zatímco my pozorujeme a informujeme.
Bohužel současné volební zákony v podstatě opomíjí transparentnost komunální kampaně; chybí zde například limity pro výdaje v kampani, povinnost vést volební transparentní účty (TÚ), povinnost registrovat se u Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) jako „třetí osoba“ v případě, kdy se kampaň koná bez vědomí propagovaného politického subjektu, apod. Některé z těchto pravidel jsou proto pro nás kritérii dobré praxe – např. vedení transparentního účtu.
Do hodnocení jsou zařazeny relevantní strany/hnutí v Praze, Brně a Ostravě, a 135 kandidátů do Senátu PČR (ze dvou set třceti tří). Důvody proč nemůžeme monitorovat všechny kandidáty a obce jsou především kapacitní.
Jakákoliv strana či hnutí kandidující do zastupitelstva obce, či kandidát do Senátu v letošních volbách nás může oslovit, pokud o vyhodnocení a „známku“ stojí, a to na e-mailu volby@transparency.cz.
Hodnotíme transparentnost uchazečů o křesla v zastupitelstvech magistrátů Prahy, Brna a Ostravy
Hodnotíme transparentnost 135 uchazečů o křeslo v Senátu PČR
Transparency International – Česká republika, o. p. s.
Sokolovská 260/143
180 00 Praha 8
Bankovní číslo transparentního dárcovského účtu TI: 2100385154/2010 (Fio banka, a.s.)