4

STAČILO!


Výdaje před vyhlášením voleb

Zveřejnil kandidující subjekt informace o nákladech kampaně vzniknuvších před vyhlášením voleb?

Kandidující subjekt oficiální kampaň zahájil až v rámci zákonné doby pro předvolební kampaň. Již v březnu ale subjekt na své tiskové konferenci představil programové priority a kandidáty do nadcházejících voleb, což považujeme za spuštění kampaně před zákonným termínem. Subjekt zároveň neposkytuje žádné informace o výdajích před oficiálním termínem spuštění kampaně.

5

Celkový rozpočet a plánované výdaje

Zveřejnil kandidující subjekt (strana nebo koalice) celkovou sumu plánovaných nákladů na svou kampaň, a to včetně rozkladu rozpočtu na typy výdajů a média?

Kandidující subjekt ve svých mediálních prohlášeních zveřejnil odhadovaný rozpočet, a to 30 až 40 milionů korun (zde a zde). Rozpad rozpočtu pak není veřejně dostupný.

4

Transparentní účty

Zveřejňuje kandidující subjekt pravidla pro označování pohybů a vedení volebního transparentního účtu?

Subjekt nezveřejňuje žádnou metodiku. Platby na transparentním účtu jsou ve většině případů naprosto nepřehledné, často chybí identifikace příjemce platby.

5

Online kampaně

Publikuje kandidující subjekt seznam všech profilů na sociálních sítích (Facebook, Instagram, X, YouTube, TikTok aj.), které budou v kampani využity? Informuje také, jak na těchto platformách využívá finance v rámci jednotlivých účtů tak, aby bylo viditelné, zda politickou inzerci financuje kandidát, politický subjekt nebo třetí osoby?

Subjekt nezveřejnil seznam profilů na sociálních sítích, které jsou v kampani využity. Na svých internetových stránkách zveřejňuje své centrální profily. Subjekt nicméně nezveřejňuje pravidla pro jejich financování. Současně lze na základě plateb z transparentního účtu jasně říci, že subjekt platí za reklamu společnosti META, vlastníkovi sociálních sítí Facebook a Instagram.

4

Volební tým a agentury

Jsou známa jména členů volebního týmu a seznam mediálních, PR a reklamních agentur, které se podílejí na tvorbě předvolební kampaně?

Subjekt nezveřejnil seznam právnických a fyzických osob podílejících se kampani. Na transparentním účtu je pak minimum plateb, které mají potenciál do této kategorie spadat. Nelze tak z žádných zdrojů ani přibližně sestavit přibližný obrázek subjektů podílejících se na kampani.

5

Veřejné akce

Jsou veřejně dostupné informace o všech akcích, které patří do předvolební kampaně daného kandidujícího subjektu tak, aby bylo jednoznačně možné je odlišit od ostatních veřejných aktivit jejích reprezentantů, a to v online i offline prostředí?

Subjekt na své internetové stránce zveřejňuje kalendář budoucích i minulých akcí. Na sociálních sítích jsou ovšem dohledatelné důkazy o neúplnosti tohoto kalendáře, konkrétně u mládežnické organizace Mladí sociální demokraté.

4

Dary

Zveřejňuje subjekt pravidla přijímání a vracení darů v rámci kampaně? Ověřuje subjekt skutečného majitele v případě darů od právnických osob a je tato podmínka zanesena ve veřejně dostupných materiálech subjektu?

Subjekt zveřejňuje metodiku pro přijímání a vracení finančních i nefinančních darů. Pravidla se nepřímo vyjadřují k prověřování skutečného majitele právnických osob, konkrétně kontrolou dárců “z veřejných rejstříků a volně dostupných informací (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, insolvenční rejstřík, katastr nemovitostí, webové stránky dárce, apod.)”

1