Zveřejnil kandidující subjekt informace o nákladech kampaně vzniknuvších před vyhlášením voleb?
Kandidující subjekt oficiální kampaň zahájil až v rámci zákonné doby pro předvolební kampaň. Již v březnu ale subjekt na své tiskové konferenci představil programové priority a kandidáty do nadcházejících voleb, což považujeme za spuštění kampaně před zákonným termínem. Subjekt zároveň neposkytuje žádné informace o výdajích před oficiálním termínem spuštění kampaně.
Zveřejnil kandidující subjekt (strana nebo koalice) celkovou sumu plánovaných nákladů na svou kampaň, a to včetně rozkladu rozpočtu na typy výdajů a média?
Kandidující subjekt ve svých mediálních prohlášeních zveřejnil odhadovaný rozpočet, a to 30 až 40 milionů korun (zde a zde). Rozpad rozpočtu pak není veřejně dostupný.
Zveřejňuje kandidující subjekt pravidla pro označování pohybů a vedení volebního transparentního účtu?
Subjekt nezveřejňuje žádnou metodiku. Platby na transparentním účtu jsou ve většině případů naprosto nepřehledné, často chybí identifikace příjemce platby.
Publikuje kandidující subjekt seznam všech profilů na sociálních sítích (Facebook, Instagram, X, YouTube, TikTok aj.), které budou v kampani využity? Informuje také, jak na těchto platformách využívá finance v rámci jednotlivých účtů tak, aby bylo viditelné, zda politickou inzerci financuje kandidát, politický subjekt nebo třetí osoby?
Subjekt nezveřejnil seznam profilů na sociálních sítích, které jsou v kampani využity. Na svých internetových stránkách zveřejňuje své centrální profily. Subjekt nicméně nezveřejňuje pravidla pro jejich financování. Současně lze na základě plateb z transparentního účtu jasně říci, že subjekt platí za reklamu společnosti META, vlastníkovi sociálních sítí Facebook a Instagram.
Jsou známa jména členů volebního týmu a seznam mediálních, PR a reklamních agentur, které se podílejí na tvorbě předvolební kampaně?
Subjekt nezveřejnil seznam právnických a fyzických osob podílejících se kampani. Na transparentním účtu je pak minimum plateb, které mají potenciál do této kategorie spadat. Nelze tak z žádných zdrojů ani přibližně sestavit přibližný obrázek subjektů podílejících se na kampani.
Jsou veřejně dostupné informace o všech akcích, které patří do předvolební kampaně daného kandidujícího subjektu tak, aby bylo jednoznačně možné je odlišit od ostatních veřejných aktivit jejích reprezentantů, a to v online i offline prostředí?
Subjekt na své internetové stránce zveřejňuje kalendář budoucích i minulých akcí. Na sociálních sítích jsou ovšem dohledatelné důkazy o neúplnosti tohoto kalendáře, konkrétně u mládežnické organizace Mladí sociální demokraté.
Zveřejňuje subjekt pravidla přijímání a vracení darů v rámci kampaně? Ověřuje subjekt skutečného majitele v případě darů od právnických osob a je tato podmínka zanesena ve veřejně dostupných materiálech subjektu?
Subjekt zveřejňuje metodiku pro přijímání a vracení finančních i nefinančních darů. Pravidla se nepřímo vyjadřují k prověřování skutečného majitele právnických osob, konkrétně kontrolou dárců “z veřejných rejstříků a volně dostupných informací (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, insolvenční rejstřík, katastr nemovitostí, webové stránky dárce, apod.)”
Transparency International – Česká republika, o. p. s.
Dělnická 213
170 00 Praha 7
Bankovní číslo transparentního dárcovského účtu TI: 2100385154/2010 (Fio banka, a.s.)
+420 273 039 061
volby@transparency.cz
www.transparency.cz