Zveřejnil kandidující subjekt informace o nákladech kampaně vzniknuvších před vyhlášením voleb?
Kandidující subjekt oznámil zahájení předvolební kampaně již na konci března. Zároveň neexistuje žádný veřejný důkaz o finančních nákladech od tohoto oznámení do zákonného startu kampaně.
Zveřejnil kandidující subjekt (strana nebo koalice) celkovou sumu plánovaných nákladů na svou kampaň, a to včetně rozkladu rozpočtu na typy výdajů a média?
Kandidující subjekt při oznámení své předvolební kampaně pouze deklaroval, že nepřekročí 90 milionů korun, což je ale zákonný limit. Subjekt se tak v zásadě omezil na deklaraci, že neporuší zákon. Rozpad plánovaných výdajů pak není dostupný.
Zveřejňuje kandidující subjekt pravidla pro označování pohybů a vedení volebního transparentního účtu?
Subjekt nezveřejňuje žádnou metodiku, nicméně platby na transparentním účtu jsou vedeny přehledně a je v nich rozpoznatelný systematický přístup.
Publikuje kandidující subjekt seznam všech profilů na sociálních sítích (Facebook, Instagram, X, YouTube, TikTok aj.), které budou v kampani využity? Informuje také, jak na těchto platformách využívá finance v rámci jednotlivých účtů tak, aby bylo viditelné, zda politickou inzerci financuje kandidát, politický subjekt nebo třetí osoby?
Subjekt nezveřejnil seznam profilů na sociálních sítích, které jsou v kampani využity. Na svých internetových stránkách zveřejňuje své centrální profily. Subjekt dále zveřejňuje profily všech svých kandidátů v jednotlivých krajích, přičemž tyto profily někdy obsahují i odkazy na profily na sociálních sítích daného kandidáta. Subjekt nicméně nezveřejňuje pravidla pro jejich financování. Současně lze na základě plateb z transparentního účtu jasně říci, že subjekt platí za reklamu společnosti META, vlastníkovi sociálních sítí Facebook a Instagram.
Jsou známa jména členů volebního týmu a seznam mediálních, PR a reklamních agentur, které se podílejí na tvorbě předvolební kampaně?
Subjekt nezveřejnil seznam právnických a fyzických osob podílejících se kampani. Na základě transparentního účtu je pak do jisté míry možné rekonstruovat, které právnické a fyzické osoby se na tvorbě předvolební kampaně podílejí.
Jsou veřejně dostupné informace o všech akcích, které patří do předvolební kampaně daného kandidujícího subjektu tak, aby bylo jednoznačně možné je odlišit od ostatních veřejných aktivit jejích reprezentantů, a to v online i offline prostředí?
Subjekt na své internetové stránce zveřejňuje ucelený kalendář budoucích akcí, zároveň neexistuje důkaz o jeho neúplnosti.
Zveřejňuje subjekt pravidla přijímání a vracení darů v rámci kampaně? Ověřuje subjekt skutečného majitele v případě darů od právnických osob a je tato podmínka zanesena ve veřejně dostupných materiálech subjektu?
Subjekt neinformuje o existenci pravidel pro přijímání a vracení finančních i nefinančních darů. Na internetové stránce ODS se dají najít jen obecné informace pro případné dárce. Na své internetové stránce TOP 09 informuje, že dary přímá jen na provozní činnost, protože volební kampaň SPOLU administruje ODS. KDU-ČSL pak má na svých internetových stránkách jen formulář pro případné dárce, zde je dar ale možné určit na současnou předvolební kampaň.
Transparency International – Česká republika, o. p. s.
Dělnická 213
170 00 Praha 7
Bankovní číslo transparentního dárcovského účtu TI: 2100385154/2010 (Fio banka, a.s.)
+420 273 039 061
volby@transparency.cz
www.transparency.cz