4.1

SPD


Výdaje před vyhlášením voleb

Zveřejnil kandidující subjekt informace o nákladech kampaně vzniknuvších před vyhlášením voleb?

Kandidující subjekt oficiálně kampaň oznámil až v rámci zákonné doby pro předvolební kampaň. Z použitých vizuálních prostředků je ale zcela jasné, že neoficiální kampaň vede subjekt již nejméně od prosince 2024, například ve formě sloganu “Jo! Pojďme na to!”. Subjekt zároveň neposkytuje žádné informace o výdajích na tento vizuální materiál.

5

Celkový rozpočet a plánované výdaje

Zveřejnil kandidující subjekt (strana nebo koalice) celkovou sumu plánovaných nákladů na svou kampaň, a to včetně rozkladu rozpočtu na typy výdajů a média?

Kandidující subjekt zveřejnil několik informací (zde a zde) o plánované přibližné útratě v rámci předvolební kampaně, přičemž se tyto údaje liší v čase i částce.

4

Transparentní účty

Zveřejňuje kandidující subjekt pravidla pro označování pohybů a vedení volebního transparentního účtu?

Subjekt nezveřejňuje žádnou metodiku, platby na transparentním účtu jsou pak poměrně přehledné, i když často s jen obecným popisem plnění.

3

Online kampaně

Publikuje kandidující subjekt seznam všech profilů na sociálních sítích (Facebook, Instagram, X, YouTube, TikTok aj.), které budou v kampani využity? Informuje také, jak na těchto platformách využívá finance v rámci jednotlivých účtů tak, aby bylo viditelné, zda politickou inzerci financuje kandidát, politický subjekt nebo třetí osoby?

Subjekt nezveřejnil seznam profilů na sociálních sítích, které jsou v kampani využity. Na svých internetových stránkách zveřejňuje své centrální profily, ty ale v některých případech odkazují na profil předsedy hnutí, a ne na profil samotné strany. Subjekt dále zveřejňuje profily svých lídrů v jednotlivých krajích. Subjekt nicméně nezveřejňuje pravidla pro jejich financování. Současně lze na základě plateb z transparentního účtu jasně říci, že subjekt platí za reklamu společnosti META, vlastníkovi sociálních sítí Facebook a Instagram.

4

Volební tým a agentury

Jsou známa jména členů volebního týmu a seznam mediálních, PR a reklamních agentur, které se podílejí na tvorbě předvolební kampaně?

Subjekt nezveřejnil seznam právnických a fyzických osob podílejících se kampani. Na základě transparentního účtu je pak do jisté míry možné rekonstruovat, které právnické a fyzické osoby se na tvorbě předvolební kampaně podílejí.

4

Veřejné akce

Jsou veřejně dostupné informace o všech akcích, které patří do předvolební kampaně daného kandidujícího subjektu tak, aby bylo jednoznačně možné je odlišit od ostatních veřejných aktivit jejích reprezentantů, a to v online i offline prostředí?

Subjekt na své internetové stránce zveřejňuje ucelený kalendář budoucích akcí. Na internetových stránkách subjektů kandidujících na kandidátce SPD jsou ovšem dohledatelné důkazy o neúplnosti tohoto kalendáře, konkrétně například ve volbách nekandidujícího subjektu Svobodní.

4

Dary

Zveřejňuje subjekt pravidla přijímání a vracení darů v rámci kampaně? Ověřuje subjekt skutečného majitele v případě darů od právnických osob a je tato podmínka zanesena ve veřejně dostupných materiálech subjektu?

Subjekt neinformuje o existenci pravidel pro přijímání a vracení finančních i nefinančních darů. Webová stránka subjektu poskytuje jen základní informace pro případné dárce.

5