4.4

Motoristé


Výdaje před vyhlášením voleb

Zveřejnil kandidující subjekt informace o nákladech kampaně vzniknuvších před vyhlášením voleb?

Kandidující subjekt oficiálně kampaň oznámil až v rámci zákonné doby pro předvolební kampaň. Z použitých vizuálních prostředků je ale zcela jasné, že neoficiální kampaň vede subjekt již nejméně od března. Subjekt zároveň neposkytuje žádné informace o výdajích na tento vizuální materiál.

5

Celkový rozpočet a plánované výdaje

Zveřejnil kandidující subjekt (strana nebo koalice) celkovou sumu plánovaných nákladů na svou kampaň, a to včetně rozkladu rozpočtu na typy výdajů a média?

Kandidující subjekt zveřejnil informaci o tom, kolik na předvolební kampaň plánuje vybrat peněz, konkrétně 90 milionů korun, což je také zákonný limit pro maximální možnou útratu za předvolební kampaň. Toto vyjádření v důsledku ale nepovažujeme za deklaraci, kolik má subjekt v plánu utratit za předvolební kampaň. Detailnější rozpad rozpočtu pak subjekt nezveřejňuje.

5

Transparentní účty

Zveřejňuje kandidující subjekt pravidla pro označování pohybů a vedení volebního transparentního účtu?

Subjekt nezveřejňuje žádnou metodiku, zároveň jsou platby na transparentním účtu zcela nepřehledné, často chybí příjemce platby.

5

Online kampaně

Publikuje kandidující subjekt seznam všech profilů na sociálních sítích (Facebook, Instagram, X, YouTube, TikTok aj.), které budou v kampani využity? Informuje také, jak na těchto platformách využívá finance v rámci jednotlivých účtů tak, aby bylo viditelné, zda politickou inzerci financuje kandidát, politický subjekt nebo třetí osoby?

Subjekt nezveřejnil seznam profilů na sociálních sítích, které jsou v kampani využity. Subjekt zveřejňuje na svých internetových stránkách své centrální profily. Subjekt nicméně nezveřejňuje pravidla pro jejich financování. Dále pak subjekt zveřejňuje profily svých lídrů v jednotlivých krajích, přičemž profily obsahují i odkazy na jejich profily na sociálních sítích. Na základě plateb na transparentním účtu se pak nedá určit, na jakých profilech na sociálních sítích si subjekt platí reklamu, platby totiž vždy platí třetím subjektům.

5

Volební tým a agentury

Jsou známa jména členů volebního týmu a seznam mediálních, PR a reklamních agentur, které se podílejí na tvorbě předvolební kampaně?

Subjekt nezveřejnil seznam právnických a fyzických osob podílejících se kampani. Na transparentním účtu je pak minimum plateb, které mají potenciál do této kategorie spadat. Nelze tak z žádných zdrojů ani přibližně sestavit přibližný obrázek subjektů podílejících se na kampani.

5

Veřejné akce

Jsou veřejně dostupné informace o všech akcích, které patří do předvolební kampaně daného kandidujícího subjektu tak, aby bylo jednoznačně možné je odlišit od ostatních veřejných aktivit jejích reprezentantů, a to v online i offline prostředí?

Subjekt na své internetové stránce zveřejňuje ucelený kalendář budoucích akcí, zároveň neexistuje důkaz o jeho neúplnosti.

1

Dary

Zveřejňuje subjekt pravidla přijímání a vracení darů v rámci kampaně? Ověřuje subjekt skutečného majitele v případě darů od právnických osob a je tato podmínka zanesena ve veřejně dostupných materiálech subjektu?

Subjekt neinformuje o existenci pravidel pro přijímání a vracení finančních i nefinančních darů. Na jeho internetových stránkách jsou dostupné pouze pokyny pro případné dárce.

5