Podcast Stošestka: Kdo financuje americké volby za miliardy dolarů?

Publikováno: 16. 9. 2021

V nové epizodě naše podcastu Stošestka se zaměříme na financování politických kampaní ve Spojených státech amerických (USA). Dnes bude hostem kolega z americké pobočky Transparency International (TI) ve Washingtonu a ředitel advokačních aktivit, Scott Greytak. V nadcházejících 24 minutách se pokusíme mimo jiné přiblížit na jakých principech volby v USA stojí, jaká jsou volební práva trestanců, kdo politické kampaně platí a kdo na celý systém voleb a předvolebních kampaní dohlíží.

Scott Greytak, ředitel advokačních aktivit TI USA | zdroj: TI, grafika: ateliér Klimsz

Předvolební kampaně v USA patří celosvětově nejen k těm nejsledovanějším, ale také nejdražším. „V posledních amerických volbách v roce 2020 mezi Joe Bidenem a Donaldem Trumpem se utratilo 14 miliard dolarů (pozn. TI ČR – téměř 300 miliard korun) na volby do prezidentského úřadu a do obou komor Kongresu,“ vysvětluje Scott Greytak.

Nezůstali jsme jen u velkých čísel, ale podívali jsme se také na to, kdo miliardy dolarů do kampaní posílá. „Když se ponoříme do čísel a dat, zjistíme, že je to přibližně čtvrtina procenta americké populace, která daruje 70 % všech peněz,“ říká Scott.

A nemohli jsme vynechat ani limity politických kampaní a jejich financování. „Je důležité rozlišovat, že ve Spojených státech amerických máme něco, čemu říkáme ‚hard money‘ – neboli tvrdé peníze – a ‚soft money‘ – tedy měkké peníze. V USA je limit na dar v kampani 3000 dolarů (pozn. TI ČR – cca 64 tisíc korun). Můžete darovat peníze také politickým subjektům, které pak vybrané peníze darují na kampaň daného kandidáta, ale stále platí onen limit. Můžu také dát peníze Demokratické straně, pokud jsem demokrat, nebo Republikánské straně, pokud jsem republikán. A strany pak utratí peníze za svoje kandidáty. Ale jednoduše ta částka, kolik já jako volič můžu ze svých peněz dát nějakému kandidátovi, je omezená.

Co omezené není jsou ty takzvané ‚soft money‘. Já sám můžu utratit stovky milionů dolarů na reklamách v televizi, v rádiu, v novinách, na sociálních sítích – to je naprosto neomezené. A Nejvyšší soud USA už dvakrát zamítl snahy nějak omezovat peníze, které jsou utráceny nezávisle na kandidátech,“ dodává.

Co jsou to „dark money organisations“, jak fungují Super PACs a proč hrají v USA nepostradatelnou roli při kontrole politických kampaní média, občanská společnost a watchdogové organizace, se dozvíte v podcastu. Přejeme příjemný poslech.

Podcastem provází Martina Foldynová. 

Poslechněte si celý díl. 

You can also listen to the original version in English.

 

Nové díly Stošestky vycházejí každý druhý čtvrtek. Příští epizoda se bude věnovat výsledkům našeho monitoringu předvolebních kampaní do Sněmovny 2021.

Podcast Stošestka najdete na vašich oblíbených online platformách: Apple PodcastsSpotifyAnchorGoogle PodcastsBreaker, Pocket Casts či Radio Public. 

Podcast Stošestka vzniká díky finanční podpoře Ministerstva spravedlnosti ČR a Velvyslanectví USA v České republice. Děkujeme! 

Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >