Nejvíce zatím za kampaň utratila koalice SPOLU a v závěsu je SPD Tomia Okamury, říkají transparentní účty

Publikováno: 24. 9. 2021

Transparency International (TI), v rámci monitoringu předvolebních kampaní Transparentní volby, sleduje pohyby na transparentních výdajových účtech politických stran a politických hnutí. S blížícími se říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny se výdaje na kampaně stupňují. Jaký subjekt zatím utratil v kampani nejvíce? Jak velkou část výdajů uvidíme na transparentních účtech až po volbách? A za co se utrácí v kampaních kandidáti nejvíce? Na to odpovídá naše analýza výdajových transparentních účtů.

Nejvíce zatím utratila koalice SPOLU, následuje SPD

Největší částka byla prozatím utracena z koaličního transparentního účtu uskupení SPOLU (ODS+TOP09+KDU-ČSL), které se přehouplo přes druhou třetinu finančního limitu na kampaň do Sněmovny (90 milionů korun) a výše utracených prostředků atakuje 62 milionů. Přes polovinu finančního limitu vyčerpala i SPD Tomia Okamury, která vyplatila z účtu přes 47 milionů. Na pomyslné třetí příčce pak nalezneme koalici Piráti a Starostové (Česká pirátská strana+STAN), kteří prozatím vydali na kampaň 40 milionů korun.

Následují vládní strany: ČSSD prozatím utratila 33 milionů a hnutí ANO 23 milionů korun, přičemž u hnutí ANO se od počátku září 2021 souhrn výdajů zdvojnásobil. KSČM, která kampaň (z pohledu výdajových účtů) zahájila nejdříve a pokyn k první transakci zadali již 15. ledna 2021, se za devět měsíců vyšplhala na útratu necelých 15 milionů. Podobně brzký start měla trojkoalice Trikolora+Svobodní+Soukromníci, která je nyní na celkové částce 18,5 milionu. Hnutí Přísaha začalo utrácet na konci dubna 2021 a za uplynulých pět měsíců můžeme tedy sledovat transakce v objemu do 9 milionů korun.

Většina monitorovaných kandidátu uvádí příjemce v popisu transakce

Celková hodnota uhrazených prostředků z výdajových účtů sama o sobě v této chvíli ale o kampani příliš neprozradí. Náklady za kampaň mohou být totiž hrazeny ještě tři měsíce po termínu voleb. V předchozích volbách platilo, že do termínu voleb bylo na transparentních účtech k vidění přibližně 25–60 % uhrazených nákladů z celkové ceny kampaně.

“Do nákladů na kampaň se navíc započítává i tzv. bezúplatné plnění - čili finanční vyčíslení služby poskytnuté kandidujícímu subjektu bezplatně - a ve volebním účetnictví se pak zohledňuje i cena obvyklá, která se nemusí nutně rovnat částce, kterou subjekt danému dodavateli uhradil,” vysvětluje Jana Stehnová, členka monitorovacího týmu TI.

“Vedle toho, obdobně jako v celkovém objemu vynaložených prostředků prostřednictvím transparentních účtů, panují rozdíly i v tom, jakou vypovídající hodnotu vlastně samotné transparentní výdajové účty jednotlivých kandidujících subjektů mají. To závisí v největší míře na libovůli administrátora daného transparentního účtu a v minimální míře ještě na tom, jaká banka subjektu transparentní účet provozuje,” dodává.

Minimálním standardem by tedy mělo být, aby u jednotlivých transakcí byl identifikován příjemce platby. Vzhledem k tomu, že v českém systému financování politických stran a politických hnutí pochází většina peněz v kampaních z peněz daňových poplatníků, je přirozené ptát se, kdo z kampaně nejvíc těží, a mít možnost ověřit si, že se právě předvolební kampaň nezneužívá k tunelování de facto veřejných prostředků a neetickému obohacování se. Tuto skutečnost by stranám mohly výrazně usnadnit bankovní domy, přičemž by zjednodušeně řečeno stačilo do přehledu transakcí přidat sloupeček, a to “příjemce platby”.

V letošních kampaních proto hodnotíme pozitivně, že ač uvádění příjemce platby na výdajových účtech není zákonnou povinností, většina námi monitorovaných uskupení příjemce uvádí v popisu transakce. Jedinou výjimku tvoří koalice Trikolora+Svobodní+Soukromníci.

Facebook a Knihovna reklam

Ilustrační obrázek | zdroj: Facebook

Loňskou novinku, kdy část kandidujících subjektů začala hradit výdaje na propagaci na Facebooku (FB) přímo z karty vedené k výdajovému účtu (tedy nemuselo probíhat či se omezilo proplácení této reklamy skrze prostředníky a agentury), se podařilo zachovat i letos. Kromě KSČM a hnutí ANO tak činí všechny námi monitorované subjekty.

Nutno dodat, že tato skutečnost je hlavně přínosem pro subjekty samotné, protože snižuje zbytnou administrativu související např. s refinancováním těchto výdajů individuálním kandidátům. Na druhou stranu to z hlediska transparentnosti financování kampaně není ve výsledku tím nejzásadnějším, jelikož pro sledování výdajů za propagaci na Facebooku můžeme využívat i Knihovnu reklam. Dlužno dodat, že výdaje za reklamu na FB a potažmo v celém online prostoru se pohybují v řádu jednotek procent celkových výdajů vynaložených na kampaně.

V nákladech dominují výdaje za billboardy a kontaktní kampaně

Největší částky se již tradičně vynakládají za přítomnost v offline prostoru, kterému vévodí velké plakátovací a billboardovací plochy – za plakátovací kampaň bylo již utraceno okolo 50 milionů korun. Obdobná částka padla na tisk a roznášení letáků, volebních novin a dalších tiskovin. Vedle vlastních novin jsou letos v kampani nezanedbatelné i knihy – za vydání knihy “Sdílejte, než to zakážou” zaplatilo hnutí ANO zatím 3 miliony, dalších 300 tisíc utratilo za předabování na audioknihu. Distribuci zajišťuje síť prodejen Levné knihy, na volebním účtu hnutí ale tato transakce prozatím vedena není.

Nejde ale o jedinou knihou v kampani. Na transparentním účtu KSČM vidíme platby za produkci knih “Pražská květnová revoluce” a “Ve znamení kříže”. Náklady jsou mnohonásobně nižší než za produkci knihy hnutí ANO, současně ale knihy nejsou rozdávány zdarma, jedná se o obchodní artikl. A na pultech knihkupectví nalezneme i knihu Petra Fialy (ODS) z koalice SPOLU.

Náklady na kontaktní kampaň nedosahují zatím ani desetiny z celkově utracené čtvrt miliardy, která protekla sledovanými výdajovými účty. Favoritem na nejvyšší náklady na kontaktní kampaň - stejně jako ve výši celkově vyplacených nákladů - je koalice SPOLU, která letos vsadila na koncept letního kina.

Ve středu 29. září 2021 zveřejníme kompletní výsledky týkající se transparentnosti kandidátu do Sněmovny.

Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >