Venkovní politické kampaně | fotografie: Kristýna Guryčová, zdroj: Český rozhlas
Transparency International (TI) prošla výdajové transparentní účty vybraných politických stran a politických hnutí kandidujících v říjnových volbách do Poslanecké sněmovny. Z naší analýzy vyplývá, že tak jako v předchozích kampaních, i letos směřuje významná část výdajů za politický marketing na venkovní reklamu.
Zejména se jedná o plakáty a billboardy, polepy automobilů a dalších dopravních prostředků a dále využívání rozličných reklamních nosičů, které jsou k vidění ve veřejném prostoru. Data byla sesbíraná k 6. říjnu 2021.
Kolik a kdo zatím inkasoval za reklamní plochy
Na billboardy vsadili všechny námi monitorované kandidující subjekty – ANO, koalice SPOLU (ODS, TOP 09, KDU-ČSL), koalice Piráti a Starostové, ČSSD, SPD, KSČM, Přísaha a Trikolóra Svobodní Soukromníci – vyjma Strany zelených, přičemž hlavním dodavatelem napříč politickým spektrem je společnost BigMedia spol. s.r.o. – dle obchodního rejstříku zastavena korporaci J&T BANKA, a.s.. Tato společnost za výlep billboardů a pronájem reklamních ploch doposud inkasovala přes 15,5 milionů korun.
Dalším významným příjemcem finančních prostředků za venkovní reklamu je společnost Nordeko a.s., její služby využívá výlučně koalice SPOLU. Ta doposud odeslala na účet akciové společnosti přes 20 milionů korun.
Libereckému RENGL s.r.o., který je tradičním dodavatelem venkovní reklamy napříč politickým spektrem, bylo za venkovní reklamu doposud vyplaceno přes 7 milionů korun – ČSSD 3 miliony, SPD 1,5 milionu, koalice SPOLU 900 tisíc, koalice Piráti a Starostové 800 tisíc, KSČM 500 tisíc, Trikolóra Svobodni Soukromníci 400 tisíc, ANO a Přísaha řádově tisíce.
Koalice Piráti a Starostové využívá služeb AgE – reklamní agentura, s.r.o., které prozatím odeslala 3 miliony korun. Venkovní reklamu kandidujícím subjektům poskytuje společnost W & P Euronova s.r.o., která doposud inkasovala 1,2 milionu. Její služby využívá zejména Přísaha (800 tisíc korun) a koalice Piráti a Starostové (200 tisíc). Platby v celkové výši v řádu desítek tisíc obdržela firma i od SPD, KSČM a koalice SPOLU.
Svítící reklamní panely, které vídáme ve větších městech poskytuje společnost euroAWK s.r.o. vlastněná německou společností AWK AUSSENWERBUNGSKONTOR GMBH. Ta obdržela prozatím 800 tisíc korun a její služby využilo ANO, KSČM a koalice Piráti a Starostové.
ANO a KSČM pak dále využívají českého poskytovatele Confidence Media s.r.o. Ten obdržel úhrady v celkové výši 250 tisíc korun. U některých politických stran ale vidíme platby v celkové výši přes 9 milionů korun za “pronájem reklamních ploch”, “pronájem reklamních panelů” či “billboardy”, u kterých není možné identifikovat příjemce těchto plateb. Nejvíc těchto neidentifikovaných plateb, přes 8,5 milionu, má na kontě SPD.
„Tyto částky ale nemusí být konečné. U řady subjektů vidíme platby identifikované jako ‚pronájem‘, u kterých není uveden koncový příjemce. Tato praxe je značně netransparentní a TI ji dlouhodobě kritizuje,“ upozorňuje Jana Stehnová, členka monitorovacího týmu TI.
Kampaně v hromadné dopravě
Na pronájem reklamních nosičů na vlakových nádražích se specializuje společnost Railreklam spol. s.r.o., jejíž služby využívá koalice Piráti a Starostové, KSČM a SPD. Railreklam prozatím obdržela platby v hodnotě přes 3,5 milionu korun. Dle obchodního rejstříku je tato firma opět zastavena ve prospěch J&T BANKA, a to prostřednictvím společností Expiria, a.s. a BigBoard Praha, a.s.
Dále platby za reklamu v prostředcích hromadné dopravy obdržely podniky ČSAD a dopravní podniky v různých městech. Dohromady se nyní jedná o 1 milion korun.
Tento typ reklamy využívají strany napříč politickým spektrem. KSČM, ČSSD, SPD a koalice Piráti a Starostové inzerují v dopravních podnicích prostřednictvím společnosti Barth Reklamka a.s.. Ta obdržela za reklamu v dopravních prostředcích prozatím 250 tisíc korun.