Budova Poslanecké sněmovny PČR v Praze | zdroj: TI
Protikorupční organizace Transparency International ČR (TI) přináší unikátní a ucelenou zprávu z monitoringu předvolební kampaně kandidátů do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v roce 2021.
Náš Protokol popisuje významné milníky politické kampaně v čase, kdy se předvolební boj odehrával. Jeho cílem je upozornit na nedořešené problémy v legislativě i v chování politických kandidátů před volbami, jejichž řešení se právě po volbách odsunuje na neurčito.
„Protokol přináší řadu detailních rozborů a informací o politické kampani v ČR v jejím zákonném kontextu. Nezapomínejme ale, že integritu demokratické soutěže v roce 2021 narušila privatizace veřejného zájmu, kterou naplňovalo hnutí ANO Andreje Babiše,“ připomíná Ondřej Cakl, vedoucí našeho monitoringu Transparentní volby.
„Pro popis zkreslení, k němuž v politické soutěži dochází, najdeme těžko oporu v datech nebo konkrétních nálezech našeho monitoringu, a přesto je jeho negativní vliv zásadnější než ostatní prohřešky proti pravidlům transparentnosti a férovosti předvolebního klání,“ dodává.
Protokol z monitoringu předvolebních kampaní v České republice 2021 | zdroj: TI
Jaká jsou hlavní zjištění Protokolu?
Volební zákony mají trhliny v oblasti transparentnosti kampaní. Jak regulovat období do odevzdání kandidátních listin, pokud prezident vyhlásí volby s velkým předstihem? Dokud nejsou kandidátky odevzdány, probíhá kampaň v legislativní mlze.
Jak vyžadovat odpovědnost za průhledné financování kampaní od zapsaných spolků, které se teprve během kampaně přetaví v politické entity a jejich účetnictví se nikdy nezveřejní? Někteří kandidáti této mezery před volbami naplno využili.
Novým trendem v politické agitaci je propojení produktového marketingu na sociálních sítích se zneužíváním veřejných funkcí nebo přesun kampaní do nových mediálních formátů (video-blogy, mini-pořady, podcasty apod.).
Nástroje typu transparentních účtů nebo povinného odevzdávání finančních zpráv průhlednost nespasí, když může řada finančních transakcí legálně probíhat, aniž by se v nich projevily (odložené splatnosti faktur, agenturní řešení kampaní, individuální kampaně jednotlivých kandidátů).
Sociální sítě, ÚDHPSH, zahraniční srovnání
V Protokolu se dále dočtete o našem detailním rozboru aktivity politiků na sociálních sítích Facebook a Twitter. Mimo jiní se dozvíte, že během sněmovní kampaně 2021 měl na Facebooku nejvíce placených příspěvků Petr Pavel (1901 inzercí), který se ale o poslanecké křeslo neucházel. Z kandidujících tak nejvíce placenou politickou reklamu na této síti využili např. Tomio Okamura (SPD) – 1825 placených postů – a Petr Fiala (ODS) – 727 placených příspěvků.
Věnovali jsme se také evaluaci práce Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) během předvolebního období a hodnocení transparentnosti kampaní jednotlivých kandidujících subjektů podle monitoringu TI.
V neposlední řadě analýza nabízí srovnání povahy politického marketingu v Česku a na Slovensku, kde jsou kampaně až z poloviny financované z privátních zdrojů.
TI se nyní zaměří na nadcházející komunální a posléze prezidentské předvolební kampaně. O dalších krocích budeme informovat.