Společně s firmou Dataweps jsme připravili monitoring toho, jak se o jednotlivých politických stranách mluví v online prostředí, tedy na sociálních sítích, na online zpravodajských serverech a dalších webech, v diskuzích pod články a diskuzních fórech.
Dashboard se základními statistikami si můžete prohlédnout zde.
O komentář zachycených dat jsme požádali nezávislou konzultantku v oboru sociálních médií, Elišku Vyhnánkovou.
Prvně si shrňme základní čísla – od 1. 7. 2017 do 10. 10. 2017 jsme zachytili celkem 409 943 příspěvků, ve kterých byla zmíněna alespoň jedna monitorovaná politická strana. Z nich jsme posléze odfiltrovali zmínky, jejichž autory byly samy politické strany, a to zejména na Facebooku a Twitteru. Náš dashboard tedy obsahuje za stejné období 364 542 příspěvků.
„U většiny politických stran jsou nejčastějšími autory zmínek na Facebooku právě strany samotné. Pokud chceme vědět, jak se o stranách mluví a píše, musíme jejich vlastní obsah z analýzy odfiltrovat,“ vysvětluje Honza Mayer z Datawepsu.
„Například u ČSSD jsou mezi prvními třiceti nejaktivnějšími autory příspěvků zmiňujících tuto stranu pouze 4 autoři, kteří nejsou oficiální stránkou některé z buněk ČSSD. Stránky jednotlivých organizací velice aktivně komunikují a sdílí celostátní příspěvky. Pokud příspěvky samotné ČSSD odfiltrujeme, dostává se najednou na 27. místo mezi nejaktivnější autory příspěvků o ČSSD stránka Tomio Okamura – SPD, čímž potvrzuje, že staví svoji kampaň mimo jiné na výrazné kritice vládnoucích stran,“ přidává konkrétní příklad Eliška Vyhnánková.
Pro srovnání jsme se podívali na další dva aktuální vládní koaliční partnery – KDU-ČSL sice má mezi prvními deseti nejaktivnějšími autory příspěvků o ní 9 stránek svých organizací, pak už ale následují profily nebo stránky, které jí nepatří. V příspěvcích o hnutí ANO sice mezi autory vévodí oficiální stránka, za ní už však mezi prvními třiceti nejaktivnějšími autory žádnou stránku ANO nenajdete.
„Absolutní počet stránek, které o dané straně příspěvky publikují, samozřejmě není všechno. Důležitý je také zásah jednotlivých příspěvků a to, zda jsou negativní či pozitivní, a jakou cílovou skupinu zasahují – zda jen utvrzují již přesvědčené voliče, nebo mají ambici přesvědčit ty nerozhodnuté,“ vysvětluje rizika analýzy Eliška Vyhnánková.
„Celkově je ovšem z dat patrné, že diskuze lidí o politice se v rámci online prostředí přesunuly z různých diskuzí a diskuzních fór na Facebook, který tvoří 65 % zachycených příspěvků,“ dodává Eliška Vyhnánková.
„Na Facebooku přitom zachytíme jenom ty zmínky, které jsou v příspěvcích stránek, v komentářích pod nimi, a ve veřejně přístupných příspěvcích uživatelů a komentářích pod nimi. Dá se předpokládat, že v soukromých příspěvcích, které nelze monitorovat, se takových diskuzí nachází ještě více,” doplňuje Honza Mayer.
Diskuze pod články pak tvoří druhý největší zdroj zmínek. Zajímavý je ovšem poměr zmínek o jednotlivých stranách.
„Zatímco celkově je nejvíce zmiňovaná ČSSD (26,7 %) následovaná TOP 09 (19,5 %) a ANO (11, 6 %), v diskuzích zmínky o ČSSD dominují výrazněji (38 %), a na dalších místech jsou KSČM (15,5 %) a KDU-ČSL (13,2 %),“ srovnává jednotlivé zdroje Eliška Vyhnánková. „Diskuzní fóra pak tvoří pouze 1,2 % všech zmínek,“ dodává.
Zajímavé je také sledovat, jak se o jednotlivých stranách píše na různých internetových serverech. Celkově dominují parlamentnilisty.cz (15,7 %), následovány eurozpravy.cz (7,7 %) a ceskenoviny.cz (5,8 %).
„Parlamentní listy dominují u většiny politických stran, a bez výjimky to platí pro ty, které jsou nyní zastoupeny ve vládnoucí koalici. Zajímavostí je, že obvyklé pořadí serverů narušují u komunistů halonoviny.cz,“ všímá si Eliška Vyhnánková.
Celkově se zdá, že se letos politické strany opět o něco více zaměřují na komunikaci v online prostředí. Voliči samotní pak ve valné míře preferují Facebook pro diskuze o politických stranách, část z nich je pak velice aktivních v diskuzích pod články na internetu.
„V diskuzích pod články je však větší koncentrace příspěvků od menšího počtu autorů. To znamená, že lidé diskutující o politických stranách v diskuzích vytvoří příspěvků o stranách více, než autoři zmínek na Facebooku,“ zakončuje pohled na monitoring Eliška Vyhnánková.