Monitoring financování předvolební kampaně 2017

Publikováno: 19. 8. 2017

Transparency International Česká republika (TI) před nadcházejícími volbami spouští monitoring financování politických kampaní. Výsledky hodnocení TI zveřejní 12. října 2017. Příjmy a výdaje politických stran/hnutí na jejich volebních/transparentních účtech najdete v sekci Financování už nyní. Pro detailní přehled pohybů na účtu každé strany, klikněte na její logo.

Jak se stranám díváme pod prsty?

Poučeni z předchozích pozorování letos rozšiřujeme pole působnosti o digitální politický marketing, a to nejen v rámci sociálních sítích. Spolupracovat budeme s předními experty na digitální marketing. Přinášíme také nové podněty ke sledování – zpřesňujeme pochopení toho, co je a co není kampaň.

Abychom mohli jejich transparentnost vyhodnotit a výsledek předložit voličům, ptáme se na orientační strukturu příjmů/výdajů, na informace o transparentních účtech, složení volebních štábů, spolupráci s PR agenturami a dalšími subjekty, které se na kampaních podílejí, nakládání s dary atd. Při tom všem je hlavním kritériem hodnocení to, zda jsou informace přístupné voličům!

„Setkáváme se s názorem, že vzhledem ke stabilitě naší demokracie monitorování není potřeba. Požadavek průhlednosti předvolebního klání ale právě naopak bereme za znak silné a sebevědomé demokratické společnosti. V letošních volbách to bude hodně potřebné,“ říká Ondřej Cakl, koordinátor monitoringu.

 

Kdy se dozvíte, jak hodnocení stran dopadlo?

Cílem monitoringu není svévolně strany „dusit“, ale umožnit jim otevřenou komunikaci s občany ČR. Proto výsledky hodnocení (známkování) zveřejníme už ve čtvrtek 5. října 2017.

Smyslem je jednak, aby byla veřejnost o otevřenosti politiků informována ještě před volbami, ale současně aby také strany měly šanci své případné nedostatky napravit. Kritéria a průběžné komentáře najdete zde.

 

Náš monitoring se rozšiřuje o digitální kampaně

Politický marketing a boj o voliče se v posledních letech stále více přesouvá z veřejných setkání a billboardů i do online světa a na sociální sítě, a tak se tímto směrem logicky vydávají i kampaňové výdaje. Proto letos vůbec poprvé monitorujeme i náklady na Facebooku a budeme také zachytávat neférové praktiky a upozorňovat na ně ve spolupráci s odborníky na digitál.

 

Co je a co není kampaň?

„Mnoho povyku pro nic vzniká hledáním umělých nuancí mezi „kampaní“ a „propagací strany“. Přitom duch i litera zákona jsou tentokrát docela srozumitelné a jasné,“ reaguje na první diskuse o zákonném rozsahu kampaní ředitel TI David Ondráčka.

Od letošního roku totiž platí nová, přísnější pravidla pro financování a zveřejňování výdajů v kampaních (na základě novely zákona o sdružování v politických stranách a hnutích). Ovšem novela se okamžitě stala předmětem pokusů o devalvaci.

Proto poukážeme na několik neporozumění a častých chyb při referencích k tomuto zákonu, a to v rámci on-line „Příručky informovaného voliče“, která bude jedním z hlavních výstupů monitoringu.

 

Kdo nás za to platí?

Získat veškerá data, vytřídit je, vyhodnotit, ověřit a zpracovat do přehledné a srozumitelné podoby, je nákladné. Přestože by se mělo jednat o základní demokratický servis, je velmi těžké najít na to prostředky. Přestože jsme oslovili řadu institucí, národních i mezinárodních, žádná státní ani jiná instituce nám bohužel finance neposkytla.

Proto se také obracíme na širokou veřejnost s výzvou o podporu. Více na portálu Darujme.cz. Děkujeme Vám za pomoc!

-TIČR-

Kontakt

Transparency International – Česká republika, o. p. s.
Sokolovská 260/143
180 00 Praha 8

Bankovní číslo transparentního dárcovského účtu TI: 2100385154/2010 (Fio banka, a.s.)

+420 224 240 895
volby@transparency.cz
www.transparency.cz

Partneři

Monitorujeme

Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >