Co sledujeme na sociálních sítích

Publikováno: 26. 7. 2017

Vliv sociálních médií na výsledek demokratických voleb je diskutabilní a zcela oprávněně také často diskutovaná otázka. Co však je mimo diskusi, je víra mnohých politických marketérů, že jejich (totiž soc. médií) vliv je enormní. Tomu odpovídá míra investice času, energie a peněz do strategických kampaní na těchto on-line platformách. Máme-li v TI-ČR snahu investice času, energie a především peněz monitorovat v rámci předvolební kampaně, pak musíme sledovat i sociální sítě. Co přesně sledujeme?

 

Placené posty na FB

Sledovat placenou reklamu na Facebooku a celkové náklady na inzerci je pro nás jako vnější pozorovatele nemožné. Odhadovat, které příspěvky (posty) byly finančně podpořeny, ovšem s velkou mírou přesnosti lze.

 

Proč je to důležité?

1.) Abychom pochopili dynamiku předvolební kampaně, musíme mít aspoň přibližnou představu o tom, za co strany doopravdy na sítích utrácejí, a placení postů je střípkem do mozaiky.

2.) Příspěvky, které jsou takto finančně „posíleny“, aby je vidělo více čtenářů, nejsou označeny na profilu. Pro čtenáře, který přijde na stranický (resp. zdrojový) profil se nijak neliší od běžných postů (fotek, hlášek, pozvánek, linků atd.). Podle zákona o volbách do Parlamentu České republiky (č. 247/1995 Sb.) by ale zadavatelé měli takové příspěvky označovat, neboť se de facto jedná o placenou inzerci. (Co dále zákony požadují? – Zde.)

Ovšem sledování postů kandidátských profilů přinese i další zajímavá data.

 

Dark posty na FB

Jednou z marketingových strategií vytvořenou Facebookem, původně zřejmě čistě pro přesné individuální cílení produktové reklamy, je tvorba a distribuce dark postu. Jakkoliv démonicky může termín působit, v zásadě jde o cíleně distribuovanou inzerci. Z našeho pohledu je na dark postu rizikové právě to, čím je pro inzerenty přitažlivý: totiž že se o jeho obsahu primárně dozvídá jen konkrétně vyselektovaná skupina lidí spojená nějakým vybraným znakem (např. politickou preferencí), a zbytek světa ne. (Neplatí to absolutně…)

 

Co je dark post

Dark post je příspěvek v tzv. „feedu“ – mezi těmi, které se zobrazí kliknutím na Hlavní stránku (nebo kliknutím na ikonu F v levém rohu) vašeho profilu na Facebooku. Může (nemusí) být označený jako „Sponzorováno“.

Pokud na něj kliknete, rozbalí se a bude vypadat, jako standardní příspěvek. Ale nenajdete ho na profilu, který jej „poslal“. Nenajde ho tam nikdo. Je to jakási „Pošta jen pro Vás“. (To je právě to, čím se od běžného postu liší: ostatní uživatelé Facebooku, kteří ho do feedu nedostali, ho nikdy neuvidí. Vidí ho jen úzká skupina uživatelů, do níž patříte, a nemusíte ani vědět proč. Úzká však neznamená malá – právě naopak.) Je to problém?

A) Političtí marketéři toho mohou zneužívat k nekalé negativní kampani, která unikne veřejnému dohledu (a to by nebylo jen silně nefér, ale i nezákonné).

B) Prostřednictvím této nenápadné, ale silné přesvědčovací strategie se kampaně mohou účastnit subjekty, které uniknou veřejnému dohledu (opět by šlo o nelegální čin – vzhledem k povinnosti registrace u ÚDHPSH). Dark posty totiž nemusejí být posílány z oficiálních profilů stran, ale spíše z méně „nápadných“ profilů vytvořených účelově… To v důsledku znamená ztrátu kontroly nad tím, kdo vede kampaň a kolik prostředků se tak utrácí.

 

Co může přinést monitoring

Monitorovací aktivity nám – vzhledem k povaze těchto postů – nepřinesou statisticky jistá data o tom, jak moc je tato strategie mezi politickými marketéry populární ani zda je jí masivně zneužíváno ve smyslu A) a B), ale pomáhají nám zpřesňovat obraz předvolební kampaně. Pokoušíme se o to vůbec poprvé v historii kampaní v ČR.

Pokud víme, že pouze jedna, pečlivě vycizelovaná, stránka kampaně je určena zrakům veřejnosti, pak naším cílem je nasvěcovat ty, které mají být skryté, ačkoliv se bez nich politická kampaň neobejde a mnohdy tvoří její pravou podstatu.

Tato činnost je závislá na spolupráci většího množství uživatelů a čím více lidí bude darkposty „lovit“, tím větší je šance, že je skutečně vylovíme. Hledání darkpostů je totiž opravdu dost podobné rybaření v situaci, kdy si nejste jisti, že v rybníce máte kapra, a nedozvíte se to do chvíle, kdy ho máte na udici. (Dokud ho ovšem nechytnete, nemůže vám nikdo tvrdit, ani že tam nebyl, ani že tam byl…)

Chcete se podílet na monitoringu? Více zde…

Chcete si o tom nejprve něco poslechnout? Přijďte sem…

 

-oc-

 

Kontakt

Transparency International – Česká republika, o. p. s.
Sokolovská 260/143
180 00 Praha 8

Bankovní číslo transparentního dárcovského účtu TI: 2100385154/2010 (Fio banka, a.s.)

+420 224 240 895
volby@transparency.cz
www.transparency.cz

Partneři

Monitorujeme

Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >