Co sdílejí kandidáti na Facebooku?

Publikováno: 10. 1. 2018

Autorkou článku je Adéla Dítětová, publicistka a analytička monitoringu transparentnosti voleb.

 

Je určitě zajímavé podívat se, co kandidáti na českého prezidenta sdílejí na svých profilech. Napovídá to jednak, odkud sami čerpají informace o světě, a jednak také jaký obraz sebe samých chtějí voličům ukázat.

Analýza sledovala zdroje a obsah sdílených informací. Vycházela jsem pouze z odkazů na různé webové stránky, tj. re-postu článků z jiných on-line zdrojů. U každého kandidáta byl analyzován oficiální volební profil od jeho počátku až do konce prosince 2017. Kandidáti ale odstartovali kampaň v různém čase, tudíž nejvíce nasdíleného obsahu na Facebooku mají ti, kteří začali se svou kampaní nejdříve (Hilšer, Horáček) a naopak nejméně sdíleného obsahu na Facebooku mají kandidáti, kteří svou kampaň odstartovali nejpozději (Fischer, Topolánek).

Z analýzy vyplynulo pozitivní zjištění, a to že ani jeden kandidát nešířil fake news. Téměř u všech kandidátů převažovaly sdílené informace od seriózních zpravodajských serverů a odkazy na jejich webové stránky. Nicméně čtyři kandidáti sdíleli obsah z Parlamentních listů, které mají nejblíže k dezinformačním webům Sputnik a AC24.cz. „Parlamentní listy tvoří přechod mezi seriózními médii a šedou zónou prokremelské manipulace,“ uvedl v dubnu 2017 politolog Miloš Gregor z Masarykovy univerzity pro týdeník Respekt.

Pojďme se na ně nyní podívat jednotlivě (pořadí je náhodné).

Petr Hannig, který svou aktivitu na Facebooku začal v půlce června 2017, sdílel celkem 149 odkazů na jiné webové stránky. Největší četnost měly u tohoto kandidáta odkazy na jeho osobní profil na iDNES.cz (37 odkazů), kde vyjadřuje své názory formou blogu. Dále pak následují odkazy na Youtube.com (18 odkazů), kde rovněž převládají názory kandidáta ve formátu videa. Častěji odkazovanými servery byly také webové stránky České televize (14 odkazů), server iDNES.cz (11 odkazů) a Parlamentní listy (9 odkazů), u kterých především sdílel články týkající se jeho osoby. Problematické je také sdílení článku (podporujícího jeho kandidaturu) z Vlasteneckých novin, Hannig tento krok vysvětluje jako svou neznalost extremistických názorů proklamovaných redakcí tohoto média.

Jelikož má kandidát za sledované období více než 100 sdílených odkazů, pro větší přehlednost grafu byly uvedeny četnosti 2 a vyšší.

 

Pavel Fischer zahájil svou prezidentskou kampaň později, přičemž na Facebooku byl jeho oficiální profil aktivní od začátku října 2017. Kandidát sdílel celkem 44 odkazů, z nichž nejvíce odkazoval na servery Aktuálně.cz (4 odkazy), Novinky.cz (4 odkazy), iDNES.cz (4 odkazy) a dále na své webové stránky (4 odkazy) a volební hru Prezident 21 (4 odkazy).

 

Mirek Topolánek oznámil svou kandidaturu až na začátku listopadu 2017 a ve stejný čas zahájil také svou propagaci na Facebooku. Ke konci prosince 2017 kandidát sdílel celkem 36 odkazů. Největší četnost odkazů měl u Mirka Topolánka server Echo24.cz (5 odkazů) a Seznam zprávy (4 odkazy). Podstatně méně, než u ostatních kandidátů bylo odkazováno na jeho webové stránky. Jako jediný z kandidátů odkazoval na fact-check server Demagog.cz.

 

Jiří Hynek byl na Facebooku aktivní od konce srpna 2017 a celkem sdílel 74 odkazů do konce roku 2017. Nejvíce kandidát sdílel Youtube.com (9 odkazů) a servery iDNES.cz a webové stránky České televize (7 odkazů). Jako jediný kandidát sdílel na svém facebookovém profilu odkaz na svůj transparentní účet. Naopak své webové stránky kandidát nesdílel ani jednou, nicméně sdílel webové stránky politické strany Realisté, která jej aktivně podporuje.

 

Vratislav Kulhánek sdílel od konce června 2017 na Facebooku celkem 66 odkazů, přičemž největší četnost měly odkazy na jeho osobní webové stránky (25 odkazů). Dále následovaly sdílené informace od České televize, Seznam zpráv a serveru iDNES.cz (5 odkazů). Kandidát na začátku srpna odkazoval i na server jobs.cz, kde pomocí inzerátů sháněl lidi, kteří mu měli pomoci se sběrem podpisů.

 

I když Miloš Zeman oznámil kandidaturu na prezidenta na začátku března, tedy relativně brzy oproti ostatním kandidátům, na jeho facebookovém profilu bylo sdíleno pouze 27 odkazů. Nejvíce bylo odkazováno na jeho webové stránky (13 odkazů) a na jeho vystoupení v TV Barrandov (7 odkazů). Rovněž odkazoval na server Parlamentní listy (3 odkazy). Kandidát měl nejmenší škálu sdílených informací z různých webových stránek ze. Vzhledem k časové ose analýzy byl ve sdílení odkazů nejméně aktivní ze všech kandidátů.

 

Michal Horáček, který zahájil svou kampaň již v listopadu 2016 měl na svém facebookovém profilu nejvíce odkazů ze všech kandidátů, a to celkem 177. Rovněž měl největší škálu sdílených webových stránek či zpravodajských serverů. Podobně jako ostatní kandidáti i Horáček nejvíce odkazoval na své webové stránky (22 odkazů). Dále převažoval zpravodajský server Seznam zprávy (16 odkazů), server Aktuálně.cz (10 odkazů) a server iDNES.cz (10 odkazů). Jako jediný kandidát odkazoval celkem dvakrát na server Hlídací pes a na TV Nova. Kandidát sdílel informace nejen o své kandidatuře, ale rovněž se velmi často vyjadřoval ke světovému a tuzemskému dění.

Jelikož má kandidát za sledované období více než 100 sdílených odkazů, pro větší přehlednost grafu byly uvedeny četnosti 2 a vyšší.

 

Jiří Drahoš zahájil svou prezidentskou kandidaturu v lednu 2017, přičemž od té doby sdílel celkem 92 odkazů. I u Drahoše bylo nejčastěji odkazováno na jeho webové stránky (10 odkazů) a na Českou televizi (10 odkazů). Následovaly zpravodajské servery iDNES.cz, iHNed.cz a Seznam zprávy. Drahoš jako jediný kandidát sdílel odkaz slovenského serveru Sme.sk., který s ním v červenci 2017 udělal rozhovor. Stejně tak sdílel rozhovor pro server natoaktual.cz., který kandidát poskytl při dnech NATO v Ostravě.

 

Marek Hilšer odstartoval svou prezidentskou kandidaturu již v červnu 2016. Celkem bylo na jeho facebookovém profilu sdíleno 162 odkazů na jiné webové stránky a servery. Nejvíce kandidát sdílel odkaz na své webové stránky, a to celkem 28krát. Následoval zpravodajský portál iDNES.cz (15 odkazů) a portál Youtube.com (12 odkazů). Kandidát rovněž sdílel odkazy na osobní blogy na iDNES.cz a Aktuálně.cz (9 odkazů), kde prezentoval své názory. Velmi často odkazoval na profily na ostatních sociálních sítích – Instagram (5 odkazů), Twitter (2 odkazy). Kandidát sdílel nejen příspěvky o své osobě, ale rovněž se velmi často vyjadřoval k událostem na domácí a světové scéně.

Jelikož má kandidát za sledované období více než 100 sdílených odkazů, pro větší přehlednost grafu byly uvedeny četnosti 2 a vyšší.

 

 

 

Kontakt

Transparency International – Česká republika, o. p. s.
Sokolovská 260/143
180 00 Praha 8

Bankovní číslo transparentního dárcovského účtu TI: 2100385154/2010 (Fio banka, a.s.)

+420 224 240 895
volby@transparency.cz
www.transparency.cz

Partneři

Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >