Poslední změna stránek 14.10.2013

TZ ke zveřejňování slev v kampani

TISKOVÁ ZPRÁVA

Praha 22. ledna 2013

TI a Naši politici: Postupující kandidáti by měli zveřejnit poskytnuté slevy a kompletní účetnictví kampaně

 

Protikorupční organizace Transparency International a Naši politici aktualizovaly přehledy příjmů a výdajů prezidentských kandidátů na webu www.transparentnicvolby.cz. Zároveň opakovaně vyzývají oba postupující kandidáty, aby zveřejnili poskytnuté slevy na mediální inzerci. Organizace také připomínají zákonnou povinnost všech kandidátů zveřejnit na svých webových stránkách kompletní účetnictví kampaně.

Aktuální přehled o financování dvou postupujících kandidátů z jejich transparentních účtů je k dispozici na stránce www.transparentnivolby.cz/?p=641 pro Karla Schwarzenberga a na www.transparentnivolby.cz/?p=639 pro Miloše Zemana. Odlišný pohled pak poskytují ceníkové hodnoty reklamního prostoru jednotlivých kandidátů za celý minulý rok, které zveřejnila společnost Admosphere, a jež jsou k dispozici zde http://www.transparentnivolby.cz/?p=702. Účty kandidátů neposkytují informace o financování kampaně před jejich založením, ani z nich nelze vyčíst skutečné ceny nakupovaného reklamního prostoru.

TI tak opět vyzývá kandidáty ke zveřejnění cen mediální inzerce, aby bylo možné porovnat získané slevy, definovat cenu obvyklou (předpokládanou prováděcím zákonem) a zejména vyjasnit hodnotu nákladů celé kampaně, a to včetně doby před podáním kandidátní listiny. Pouze s těmito informacemi pak lze plnohodnotně ověřit splnění zákonem stanoveného limitu.

Vzhledem k blížícímu se konci voleb apeluje TI také na uveřejnění účetnictví ke kampani uchazečů. „Zákon kandidátům sice stanovuje povinnost vést účetnictví v plném rozsahu, tyto důležité informace se však veřejnost dozví až po volbách, kdy kandidáti musí zveřejnit účetnictví na svých internetových stránkách. My však nevidíme důvod, proč by tak důležité informace neměly být dostupné voličům ještě před samotnou volbou,“ zdůrazňuje David Ondráčka, ředitel TI. Upozorňuje také na význam kvalitního přezkumu zveřejněného účetnictví po volbách, jelikož je otevřenou otázkou, jak detailní podklady kandidáti skutečně odevzdají.

TI chce tímto projektem přispět k nastavení vyšší laťky otevřenosti nejen prezidentských, ale i všech dalších politických kampaní. Zároveň se snaží na praktických příkladech poukázat na konkrétní nedostatky zákonných pravidel pro financování stran a kampaní a pomoci je nastavit výrazně lépe. Proto se po těchto prvních prezidentských volbách zaměří na zhodnocení proběhlé kampaně, jejího financování a adekvátnosti přijatého prováděcího zákona.

TI realizuje projekt společně s občanským sdružením Naši politici. Velký díl práce na něm odvádí také studenti Fakulty mezinárodních vztahů VŠE Praha.

Kontakt:

David Ondráčka (TI), tel: 605 814 786, ondracka@transparency.cz.

Podpořte boj proti korupci! Více na www.transparency.cz

Tags:

Comments are closed.