Za 4. To je průměrná známka politických stran a hnutí v hodnocení transparentnosti předvolebních kampaní

Publikováno: 24. 9. 2020

V České republice se transparentnost předvolebních kampaní snižuje. Jen málo kandidujících politických uskupení dbá na otevřenost financí i organizaci kampaně před krajskými volbami. Pouze tři subjekty letos obstály v naplnění kritérií, která aplikujeme. Ani legislativa není bohužel neprůstřelná. Mnozí kandidáti se pak dopouštějí manipulativních přešlapů, které jsou právě na netransparentnosti informací založeny. To vše se odráží v hodnocení, které z monitoringu kampaně připravila Transparency International ČR (TI).

 

Proč se zhoršuje průhlednost kampaně?

U celkového hodnocení třiceti monitorovaných entit je viditelná propast mezi třemi nejlepšími, kteří dosáhli alespoň uspokojivého hodnocení (Piráti, koalice KDU-ČSLADS a Nestraníci – koalice pro Plzeňský kraj, a ústečtí Spojenci pro kraj), a pelotonem.

Strany obecně poskytují velmi vágní informace o plánovaných rozpočtech na kampaň. Neinformují o profilech na sociálních sítích. Zakrývají vztahy k mediálním a PR agenturám. Nepublikují seznamy dárců dříve, než požaduje zákon. Dokonce i tak jednoduchá věc, jako je přehled vlastních předvolebních akcí, je pro mnohé problém.

Celkově dopadly nejhůře hnutí ANO 2011koalice ODS a KDU-ČSL s podporou Soukromníků v Karlovarském kraji a Svoboda a přímá demokracie. Za zmínku stojí přístup TOP 09, která z vlastní vůle sama zřídila veřejný účet a má aktuální seznam dárců, čímž tak trochu napomáhá k transparentnosti i svým mnohdy liknavějším koaličním partnerům.

Detailní hodnocení, dle kritérií transparentnosti kampaně, najdete už teď na našem webu transparentnivolby.cz, a to včetně pečlivého zdůvodnění a výsledné hodnotící známky. Sběr informací k hodnocení byl ukončen k 17. září 2020.

 

Jak probíhal monitoring?

V rámci našeho monitoringu jsme hodnotili krajské kampaně velkých stran i jejich krajských koalic uzavřených pouze pro tyto volby. Zaměřili jsme se také na několik subjektů, které operují pouze v regionálních vodách. Vždy jsme vycházeli z toho, jaký úspěch měli v daném kraji v minulých letech, a tedy jaký byl jejich potenciál pro (znovu)zvolení.

„Trendem v transparentnosti kampaně po parlamentních volbách 2017, který není nutné složitě analyzovat, se stalo lajdáctví. Dokonce i subjekty, které už mají vytvořeny nástroje zveřejňování informací o rozpočtu, donorech, personálním vedení kampaně nebo struktuře ekosystémů sociálních sítí, se nenamáhají je před krajskými volbami aplikovat, mnohé se nenamáhají ani s jejich vytvářením – asi věří, že jim to u voličů projde,“ hodnotí Ondřej Cakl, vedoucí projektu transparentnivolby.cz.

 

Kampaňové fauly

Na porušování základních pravidel transparentnosti je pak založeno manipulativní vedení kampaní, které patří mezi největší nešvary letošní kampaně. Obhájci krajských pozic si mnohdy platí PR agentury, aby v médiích publikovaly reklamní články, které zdánlivě informují o běžné krajské agendě.

Příkladem může být kampaň Ivany Stráské na zpravodajském serveru iDnes.cz, kde její práci hejtmanky propaguje agentura Bad Horse s.r.o., a to na zadání ČSSD. Článek není označen jako inzerce a nebýt označení zadavatele a zpracovatele, vypadal by jako běžná součást zpravodajství.

„Hranice mezi výkonem funkce a otevřenou předvolební kampaní je mlhavá, což asi o krajských politicích platí více než jinde. Je správné, pokud jsou mezi lidmi, na setkáních, besedách, reprezentativních akcích spojených s krajskou agendou. Pokud ale tuto práci následně jednoznačně podstrkují v kampani jako svou propagaci a propagaci strany, jde o privatizaci veřejné funkce,“ říká David Ondráčka, ředitel TI.

„Kraje mají velké rozpočty a velké pravomoci, a tak je třeba, aby měli voliči šanci se o těchto tricích dozvědět. Přesně k tomu slouží náš projekt transparentnivolby.cz,“ dodává.

TI bude i dále monitorovat vývoj v rámci podzimní předvolební kampaně. V příštích dnech představíme další výstupy z našeho hodnocení, které budou zaměřeny na volební transparentní účty a online politický marketing na Facebooku.

 

O projektu Transparentní volby

Monitoringu předvolebních kampaní se v TI věnujeme pravidelně už od roku 2012, kdy jsme monitorovali první přímou volbu prezidenta. Cílem projektu je nastavit vyšší standard transparentnosti a otevřenosti politických stran a politických hnutí při poskytování informací o financování kampaní směrem k široké veřejnosti.

Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >