Střet regulovaného a neregulovaného živlu: podzimní předvolební kampaně 2018

Publikováno: 9. 10. 2018

26. září 2018 – Transparency International Česká republika (TI) hodnotila podzimní předvolební kampaně do magistrátů Prahy, Brna a Ostravy a 135 senátních kandidátů.

 

  • Neregulovaný zmatek komunálních kampaní znovu ukázal, že i pro tento typ voleb je potřeba zavést limity a regulace a otevřít diskusi nad tím, od jaké úrovně komunální kampaně regulovat. Zmatek do situace vnáší také možnost směšování nákladů ze senátních kampaní do komunálních v případě souběhu kandidatur.
  • Řada regionálních sdružení stran přistoupila k seberegulující aplikaci standardů transparentnosti, ačkoliv je k tomu v komunálních volbách zákon nezavazuje.
  • Zaznamenáváme nárůst trollingových strategií. Na rozdíl od běžného trollingu je ale postování ve prospěch kandidující politické strany považováno za volební kampaň.
  • TI bude požadovat vysvětlení příčin nefunkčnosti Úřadu pro dohled nad financováním politických stran a hnutí (ÚDHPSH) od jeho ředitele Vojtěcha Weise.

 

Stateční bojovníci v komunální džungli

Se skutečností, že pro komunální kampaň neexistuje legislativa zajišťující její transparentnost, naložily strany různě. Část politických subjektů si dobrovolně zřídila transparentní volební účty a informovala o rozpočtech kampaní, o zdrojích a postupech financování, o personálním složení volebních týmů a o počtu a datech volebních akcí. Sem patří Piráti, Zelení, TOP09, STAN, Praha sobě a Žít Brno.

Opačný přístup, tj. využití absence pravidel a souběhu dvou kampaní, zvolila téměř dvoutřetinová většina monitorovaných stran a hnutí: ČSSD, ANO 2011, ODS, KSČM, SPD Tomia Okamury i oblastní entity jako Slušní lidé (Brno), Dobrá volba (Ostrava), Brno+, Nezávislí (Ostrava) či Ostravak.

Byť i mezi nimi jsou subjekty, které transparentní volební účty mají (např. ANO2011, SPD), v ostatních parametrech transparentnosti (informace o nákladech a zdrojích kampaně, personálním zabezpečení, počtu a datech volebních akcí) už propadaly, a tak o jejich kampaních nelze uvést o mnoho více než hrubé odhady o celkových rozpočtech zmiňované v médiích.

„Monitoring a hrubá finanční data o výdajích ukazují na dva zcela odlišné typy kampaní. Zatímco senátní kampaně, ve kterých existují finanční stropy na výdaje, jsou vedené spíše střízlivě, divoká a rozsáhlá kampaň na komunální úrovni žádná pravidla nemá. Přitom je neoddiskutovatelné, že i v této kampani může jít o zajímavé mocenské posty a velké rozpočty. Bylo by proto záhodné minimálně otevřít diskusi, zda by kampaně na komunální úrovni alespoň na úrovni statutárních měst neměly podléhat podobným pravidlům a omezením jako volby jiné,“ hodnotí komunální kampaně expert z FMV VŠE Petr Vymětal.

 

Senátní kampaň

V kampani do Senátu PČR hraje velkou roli vlastní iniciativa kandidátů, a politické subjekty mají úlohu podpůrnou. Proto oceňujeme přístup TOP 09 a STAN, jejichž servis pro kandidáty kampaň zásadně zprůhlednil, vynesl nad požadavky zákonů (publikace individuálních strukturovaných rozpočtů a dalších parametrů u jednotlivých kandidátů) a přiřadil je k tradičně „průhledným“ Pirátům. Mezi dvaceti „nejtransparentnějšími“ kandidáty jsou tedy především nominanti těchto tří stran (celý žebříček viz zde).

„Vzorných“ kandidátů je ale pouze pět: Eva Tylová (Piráti), Libor Michálek (nezávislý, s podporou Pirátů), Jiří Krátký (Piráti s podporou Senátor 21), Herbert Pavera (s podporou ODS, TOP 09, Strana soukromníků, STAN a Zelení), Zdeněk Hraba (STAN). Alespoň základní informace o parametrech a pozadí kampaní najde volič dále pouze u slabých patnácti procent kandidátů.

Vedle absence informací o zdrojové části kampaně a finančním řízení překvapí neschopnost informovat soustavně ani o programu volebních akcí či o personálním složení volebních týmů. Ještě nepřehlednější se politické klání stalo kvůli „vnořování“ nákladů senátních kampaní do komunálu, které se projevilo už v medializovaných odhadech (ANO 2011, KDU-ČSL, ČSSD).

Kryptokampaně

Kampaně se účastní i desítky kandidátů ucházejících se jak o post senátora, tak o křeslo v zastupitelstvu obce. I když dohledový úřad vydal doporučení, jak při odlišovat náklady za senátní kampaň od kampaně komunální, prostor pro zneužití je velký. TI proto bude důrazně požadovat otevření debaty nad parametry zákona o volbách do zastupitelstev obcí a jeho novelizaci.

 

On-line kampaně

V porovnání s loňskými sněmovními a prezidentskými volbami jsou tentokrát strany a hnutí v prostředí Facebooku méně aktivní, aktivita se přesouvá na profily kandidátů a výrazných osobností. Důvodem je menší efektivita targetingových postů v lokálních měřítcích (což platí i pro kampaň do Senátu) než při plošných, celostátních volbách do Poslanecké sněmovny ap. Míra využití placených postů se diametrálně liší (někteří kandidáti a subjekty spoléhají na organické posty, jiné promují až 40 % sdělení). Naopak jednotný je trend k standardizovanému využití Facebooku jako nástroje politického marketingu u všech stran.

 

Zaznamenali jsme ale nárůst trollingových strategií, kdy PR agentury či strany samotné iniciují tvorbu propagačních nebo negativních postů ve facebookových komentářích a skupinách, a to z individuálních a často falešných profilů.

 

„Postování ve prospěch kandidující politické strany za úplatu je ale považováno za volební kampaň, a pokud tak činí majitelé trollovských účtů bez vědomí strany nebo kandidáta, mají povinnost se registrovat u ÚDHPSH,“ upozorňuje Ondřej Cakl, koordinátor monitoringu TI.

 

Spící ÚDHPSH

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí (ÚDHPSH), který by měl důrazně upozorňovat na absenci legislativy a vydávat aktualizovaná a zásadní stanoviska ke kampani, roli regulátora příliš neplní.

 

„Pokud se v počátcích existence Úřadu v roce 2017 dala jeho imobilita vysvětlit dětskými nemocemi, po bezmála dvou letech fungování je na místě očekávat, že Úřad dokončí a zveřejní výsledky auditů předchozích kampaní a bude proaktivně regulovat tu probíhající. Neděje se tak,“ hodnotí přístup úřadu Ondřej Cakl, koordinátor monitoringu TI ČR. Proto bude TI ČR požadovat vysvětlení příčin nefunkčnosti ÚDHPSH od jeho předsedu Vojtěcha Weise.

 

Volební podvody

Volby provází i velké riziko volebních podvodů. Právní poradna Transparency International, která se poradenství v oblasti volebních podvodů věnuje dlouhodobě, obdržela již dva týdny před volbami několik podnětů.

 

„V rámci činnosti bezplatné právní poradny se na nás může kdokoli obracet s podezřením na volební podvod nebo s pochybnostmi o tom, že volby probíhají v pořádku. Může se jednat o stížnosti na průběh volebních kampaní, kupčení s hlasy nebo samotný průběh voleb ve volební místnosti. Naši právníci situaci posoudí a v případě pochybení navrhnou možná řešení,“ říká Sylvie Kloboučková, vedoucí Právní poradny Transparency International.

Kontakt

Transparency International – Česká republika, o. p. s.
Sokolovská 260/143
180 00 Praha 8

Bankovní číslo transparentního dárcovského účtu TI: 2100385154/2010 (Fio banka, a.s.)

+420 224 240 895
volby@transparency.cz
www.transparency.cz

Partneři

 

 

Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >