Podívejte se, kolik a za co průběžně utrácejí uchazeči o Hrad v rámci prezidentské kampaně
Publikováno: 16. 12. 2022Česká kancelář Transparency International (TI) dnes zveřejnila průběžná data z financování týkající se prezidentských kampaní. Na webu transparentnivolby.cz se tak na profilech jednotlivých kandidátek a kandidátů ucházejících se o nejvyšší ústavní post v zemi mimo jiné dozvíte, jaké jsou jejich týdenní výdaje z transparentních účtů, nebo kolik už utratili za kontaktní kampaň či venkovní reklamu.
Tomáš Garrigue Masaryk na Hradčanském náměstí v Praze | zdroj: TI
Klíčovým zdrojem dat pro naše výstupy jsou transparentní účty. Jednotliví kandidující je musejí mít dle zákona zřízeny a zveřejněny, aby mohli být do nadcházejících prezidentských voleb, které se odehrají 13. a 14. ledna a v případě druhého kola 27. a 28. ledna 2023, vůbec vpuštěni.
„Transparentní účty jsou nástrojem umožňujícím alespoň částečnou průběžnou kontrolu veřejnosti a mohou pomoci k lepší představě o dynamice jednotlivých kampaní, nejsou však všespásné. Jejich vypovídající hodnota je stále limitována zejména vůlí, resp. nevolí toho kterého kandidáta být průhledný a srozumitelný ohledně výdajů v kampani směrem k veřejnosti,“ vysvětluje Jana Stehnová, která se v TI monitoringu předvolebních kampaní dlouhodobě věnuje.
„V rámci letošního monitoringu jsme doposud přetřídili a kategorizovali desítky tisíc transakcí na transparentních účtech uchazečů o prezidentský post, bohužel u velké části kandidátů pozorujeme spíše špatnou praxi – nedostatečnou či úplně absentující identifikaci příjemců plateb i vágní nebo úplně vynechané popisy uskutečněných transakcí,” hodnotí.
TI sleduje z pohledu transparentnosti financování všech 21 uchazečů registrovaných do 8. listopadu 2022 Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH). U 9 z nich, tedy kandidátům, kterým bylo oficiálně ze strany Ministerstvem vnitra, resp. Nejvyšším správním soudem potvrzeno, že se mohou ucházet o prezidentský úřad, pak představíme 5. ledna 2023 na webu transparentnivolby.cz komplexní dílčí hodnocení se známkami 1 až 5, jako ve škole.
Jmenovitě se v abecedním pořadí jedná o Andreje Babiše, Jaroslava Baštu, Karla Diviše, Pavla Fischera, Marka Hilšera, Danuši Nerudovou, Petra Pavla, Josefa Středulu a Tomáše Zimu. Ti všichni byli obeslání s dobrovolným online dotazníkem k vyplnění, jehož termín pro odevzdání vyprší v úterý 20. prosince 2022.
Politická kariéra a datové souvislosti
V jednotlivých profilech kromě finančního přehledu také najdete základní informace o tom, zda kandidující získali podporu od poslanců či senátorů, nebo zda sbírali podpisy od široké veřejnosti. Nechybí také odkaz na největší českou online databázi Našipolitici.cz, kde už teď najdete profily všech devíti finalistů.
Našipolitici.cz | zdroj: TI a Hlídač státu
„Profil prezidentských kandidátů v databázi Našipolitici.cz dává široké veřejnosti kompletní obrázek o jejich politické kariéře. Představuje čistá fakta bez citového zabarvení. Je tedy pouze na návštěvníkovi, aby sám u daného uchazeče vyhodnotil, zda dosavadní politické aktivity jsou adekvátní pro výkon funkce hlavy státu,“ dodává vedoucí analytik TI Marek Chromý.
Jakých je 10 kritérií transparentnosti v rámci našeho hodnocení se dozvíte v této aktualitě. Jak monitoring financování předvolebních kampaní probíhá zjistíte v naší novince. A kdo za monitoringem stojí najdete v tomto odkaze.
Podpořit nás a tento konkrétní projekt můžete jednoduše pár kliknutími skrze dárcovský portál Darujme.cz. Děkujeme.
10 let monitoringu Transparentní volby
Monitoringu předvolebních kampaní se v TI věnujeme v rámci projektu transparentnivolby.cz pravidelně už od roku 2012, kdy jsme hodnotili transparentnost první přímé volby prezidenta. Od té doby jsme aktivně sledovali všechny volby za poslední dekádu.
Základní myšlenkou je snaha poskytnout široké veřejnosti otevřené hodnocení transparentnosti kampaní před samotnými volbami. Za deset let jsme tak nasbírali jedinečné zkušenosti a vytvořili unikátní metodiku pro posuzování transparentnosti kampaní. Zachycujeme trendy v oblasti politického marketingu s přesahem do digitálu i proměnu politických strategií.
Hodnocení se tak stalo jedním z naších pravidelných příspěvků ke zlepšování politické kultury v České republice a apelem na politické představitele, aby zvyšovali svou politickou integritu místo snahy obcházet pravidla a pohybovat se mnohdy za hranou zákona.