Monitoring kampaní na Facebooku: Až dosud šlo o činnost velmi podobnou individuálnímu rybolovu pomocí vlečných sítí v hlubokých oceánech. To od května 2019 patří minulosti.
Kampaně na sociálních sítích analyzujeme od roku 2016. Až dosud šlo o činnost velmi podobnou individuálnímu rybolovu pomocí vlečných sítí v hlubokých oceánech Facebooku. Informace o existujících politických statusech, dark-postech a jejich financování jsme získávali prohledáváním Facebooku na vlastní pěst a aplikací softwarových analýz, které nedokázaly zjistit ani cenu ani zadavatele reklamy. To od května 2019 patří minulosti.
O co nám na Facebooku šlo především
Přenos kampaní z reálného do virtuálního světa byl v ČR opožděný. Zlom nastal právě v kampani před parlamentními volbami v roce 2017, kdy už všechny strany – nejen ty nejprogresivnější – měly vybudovaný aspoň základní ekosystém profilů na sociálních sítích, a některé, jako hnutí SPD – Tomio Okamura, ANO2011 či Piráti, díky nim vytvořili osobitou kulturu politické agitace, a především oslovili značnou část svých voličů. Zajímalo nás, kolik to stojí nebo může stát.
Z povahy systému Facebook ale vyplývá, že odhad cen kampaní není bez přístupu do profilu zadavatele možný. Na aktuální cenu reklamy na FB má vliv příliš mnoho parametrů, které se v čase proměňují. Část parametrů držela pod pokličkou samotná společnost Facebook, zbytek zadavatelé.
2018: Křeč
Po sérii skandálů spuštěných kauzou Cambridge Analytica zamezil Facebook instalaci analytických pluginů. Tím zřejmě ztížil scrapování a konsolidaci dat o individuálních profilech, ale také zamezil občanský dohled nad politickými kampaněmi. Facebook nahradil možnost nainstalovat plug-in schraňující data o profilech záložkou Informace a reklamy, kde bylo možné najít alespoň aktuálně promované posty – ale právě jen ty aktivní a bez dalších informací o jejich cílení a impaktu.
Díky nástrojům, jako jsou Social Bakers, jsme sice mohli detekovat placené posty na oficiálních politických profilech, ale nemohli jsme stanovit jejich cenu. Když se nám díky spolupráci se slovenskou TI podařilo sestavit parametrický přehled cen facebookové kampaně prezidentské kandidátky Zuzany Čaputové, považovali jsme to velký úspěch. (Více zde.) klíčem k němu bylo to, že kandidátka platila Facebooku přímo z transparentního volebního účtu, takže jsme mohli spárovat výdaje s parametry její kampaně, které jsme získali softwarovými analytickými nástroji: v lednu (vlažná fáze) provedla 134 plateb za FB kampaň, v celkové hodnotě 47 605EUR, (to je tedy minimální částka), a přitom měla 98 postů, z nichž 22 připlácela, čímž získala 123 288 interakcí placených z 428 853 celkových a to při 69 000 followerech. Víme, že mířila spíš mimo svou bublinu (poměr je cca 30 % placených postů / 30% z interakcí)…
Uvolnění: Knihovna reklam
Nově tyto informace zveřejňuje samotná sociální platforma.
TI ČR zveřejní příští týden závěry z monitoringu předvolební kampaně, ale už nyní lze s jistotou tvrdit, že nejlepší známku za transparentnost kampaní si letos zasloužila společnost Facebook, která spustila aplikaci Knihovna reklam. Kliknete-li na tlačítko Transparentnost Stránek u stránky politického subjektu, ukáže Vám FB přehled aktivních i neaktivních politicky profilovaných kampaní daného subjektu, včetně popisu zacílení a přibližného odhadu nákladů. Tyto informace byly až dosud předmětem složitých softwarových analýz a spekulací.
Znamená to, že naše práce se může od složitého získávání vágních dat přesunout k vyhodnocování dat relativně dobrých. Znamená to také, že kontrolu reklamy mají nyní k dispozici samotní voliči. Znamená to, že politické strany přišly o masivně zneužívanou možnost vést intenzivní, drahé a účinné kampaně skrytě.