Volby do Evropského parlamentu na alternativních webech. O kom se psalo?
Publikováno: 28. 6. 2024Transparency International ČR (TI) přináší v rámci monitoringu předvolebních kampaní transparentnivolby.cz analýzu alternativních webů a jimi publikovaných zmínek o kandidátech a kandidátkách ve volbách do Evropského parlamentu. Které weby se volbám věnovaly v největší míře? A o kterých kandidátech se zmiňovaly nejvíce?
Počet článků kumulativně za období 27.2.-8.6. 2024 kumulativně ve vybraných zdrojích | zdroj: Mediaboard
Z analýzy vyplývá, že nejvíce zmínek v námi monitorovaných alternativních médiích bylo v období od 27. února 2024 (tedy oficiálního začátku kampaně do Evropského parlamentu) do 8. června 2024 včetně (tedy druhého volebního dne v ČR) o koalicích SPOLU, STAN a Starostové pro Liberecký kraj, Stačilo! a SPD a Trikolóra.
Přičemž u všech těchto kandidujících subjektů se pohybovaly na podobné úrovni kolem 340 zmínek. Zhruba jen polovinu zmínek oproti ostatním si připsalo hnutí ANO a dále Piráti.
Měsíční návštěvnost webu | Zdroj |
7 608 131 | parlamentnilisty.cz |
2 971 381 | cz24.news |
1 050 599 | ac24.cz |
613 004 | protiproud.info |
612 216 | prvnizpravy.cz |
510 976 | novarepublika.cz |
380 767 | tadesco.org |
304 203 | pokec24.cz |
257 103 | necenzurovanapravda.cz |
226 057 | dfens-cz.com |
140 257 | infokuryr.cz |
137 583 | svobodny-svet.cz |
121 388 | czechfreepress.cz |
ANO
Z dat vyplývá, že nejčastěji medializovaným kandidátem ANO byla volební lídryně Klára Dostálová, a to s velkým předstihem. V závěsu za ní jsou pak zmínky o dalších kandidátech až do 7. místa na kandidátce. Ti zároveň měli až méně než desetinu zmínek oproti lídryni. Zároveň určitě nejde o neznámé politické figury.
Jedná se například o bývalou hejtmanku Středočeského kraje Jaroslavu Pokornou Jermanovou nebo Janu Nagyovou, která je obžalovaná v dotační kauze Čapí hnízdo.
Klíčová slova ANO | zdroj: Mediaboard
SPOLU (ODS + KDU-ČSL + TOP09)
Množství mediálních zmínek je u koalice SPOLU, v obecné rovině, patrně nejvyrovnanější, přičemž vede lídr kandidátky Alexandr Vondra z ODS, následovaný čtyřkou kandidátky a lídrem za KDU-ČSL Tomášem Zdechovským.
Na třetím místě se pak umístil Ondřej Kolář, dvojka za TOP 09 a v pořadí až šestý člověk na kandidátce. Až za ním byl lídr za TOP 09 Luděk Niedermayer. Pětici hojně zmiňovaných kandidátů pak uzavírá Veronika Vrecionová z ODS.
Klíčová slova SPOLU | zdroj: Mediaboard
STAN
Bezkonkurenčně nejzmiňovanějším politikem v naší analýze vychází lídryně kandidátky STAN Danuše Nerudová, která byla zmiňovaná téměř tak často, jako všichni kandidáti SPD a Trikolóry dohromady. Druhým byl pak Jan Farský, nicméně byl zmiňován cca 7x méně.
Klíčová slova STAN | zdroj: Mediaboard
Piráti
Těmi nejzmiňovanějšími kandidáty za Piráty byli Mikuláš Peksa, Marcel Kolaja a Markéta Gregorová, tedy čtyřka, jednička a dvojka kandidátky. Množství jejich zmínek je pak porovnatelné. Součet jejich zmínek přibližně odpovídá například zmínkám o Alexandru Vondrovi.
Klíčová slova Piráti | zdroj: Mediaboard
SPD + Trikolora
SPD jako jediný námi analyzovaný subjekt má u obou nejzmiňovanějších osob počet článků nad 100, konkrétně jde o Ivana Davida a Petra Macha. Petr Mach byl tak více medializovaným kandidátem než jakákoli druhá nejzmiňovanější osoba z ostatních politických subjektů. Až v závěsu je pak předsedkyně Trikolory Zuzana Majerová.
Klíčová slova SPD + Trikolora | zdroj: Mediaboard
STAČILO!
Druhou nejvíce zmiňovanou osobou v naší analýze byla předsedkyně KSČM Kateřina Konečná. S velkým odstupem byli pak zmiňováni Ondřej Dostál a Zdeněk Jandejsek. Ten byl na kandidátce až číslo 21, mediální pozornosti se mu ovšem dostávalo zejména proto, že jde o jednoho z hlavních organizátorů zemědělských protestů na jaře letošního roku.
Klíčová slova STAČILO! | zdroj: Mediaboard
Který z webů vede s největším množstvím zmínek?
Z dat dále vyplývá, jaké zdroje se nejčastěji vyjadřovaly o jednotlivých sledovaných subjektech. Parlamentní listy na poli alternativních médií mají největší množství zmínek o každé politické straně.
Za nimi je s velkým odstupem web cz24.news, který se zaměřil na všechny monitorované subjekty. Web svobodny-svet.cz, který je celkově třetí, pak tuto pozici nemá vůči všem monitorovaným subjektům. Naopak lze vidět, že se zřídkakdy věnoval hnutí ANO, koalici SPOLU a Pirátům.
Stejné pořadí platí i u alternativních serverů, které se obecně nejvíce zabývaly tématem voleb do Evropského parlamentu podle vybraných klíčových slov týkajících se voleb a Evropské unie jako takové.
Parlamentní listy podle analýzy na téma v rámci předvolebního období vydaly 717 článků, na cz24.news jich vyšlo 477 a server svobodny-svet.cz následuje s 146 články.
Nejčastější zdroje | zdroj: Mediaboard
Intenzivní zájem webů o eurovolby
Jak vyplývá z naší analýzy, alternativní weby, které jsme monitorovali, se tématu voleb do Evropského parlamentu věnovaly poměrně intenzivně. Lišily se počty zmínek u jednotlivých kandidátů a kandidujících subjektů, možná překvapivě se „málo” psalo o Pirátech. Největším „terčem” pak bylo jednoznačně SPOLU a STAN.
Zajímavostí také je, že se celkový počet denně publikovaných článků cca dvojnásobně zvýšil zhruba týden před otevřením volebních místností v pátek 7. června 2024. Do konce května se po celé monitorované období držel zhruba v podobném měřítku, od počátku června pak začíná stoupat s nejvíce publikovanými články 4. června, tedy celkem 43.
Počet článků | zdroj: Mediaboard
Metodologická poznámka
Při výběru alternativních webů, které jsme pro účely analýzy využili, jsme vycházeli z dat zprostředkovaných společností Mediaboard a jejich klasifikace „Potenciálně dezinformačních webů”, kterých je celkem v monitoringu 181.
Analýza se zaměřuje na období oficiálního průběhu předvolebních kampaní, tedy od 27. února 2024 až do voleb 8. června 2024.
Naším cílem bylo analyzovat vybrané nejvlivnější, respektive nejnavštěvovanější a nejčtenější alternativní webové stránky. Výběr jsme tedy srovnali na základě dosahu jednotlivých webů.
Samotné weby jsme pak prošli, seznam dále filtrovali a vyřadili ty weby, které se více nevěnují politice a Evropským volbám. Do výsledného seznamu nakonec zasáhla také blokace screeningu ze strany některých webů, kvůli které nešlo jejich monitoring obsahu provádět. V konečném výčtu tedy zůstalo celkem 13 zdrojů.
Ve výsledné zpětné analýze jsme pracovali s téměř 3500 články. Vyhledávali jsme podle klíčových slov – jmen jednotlivých kandidátů pro každý námi monitorovaný subjekt (SPOLU, ANO, Piráti, SPD + Trikolora, STAČILO! a STAN).
Tato analýza je součástí projektu transparentnivolby.cz. Tomuto unikátního monitoringu se pobočka česká kancelář Transparency International věnuje již od roku 2012, kdy monitorovala první přímou volbu prezidenta. Od té doby jsme aktivně sledovali všechny volby za více než dekádu.
Poděkování za podporu
Tento výstup vznikl díky spolupráci Transparency International ČR se společností Mediaboard, která nám poskytla mediální data a vizuální výstupy. Děkujeme.
Poděkování patří také European Media and Information Fund (EMIF), který projekt Transparency International (TI ČR) zaměřený na monitoring předvolebních kampaní finančně podporuje. Děkujeme.