Mediální obraz voleb do Evropského parlamentu: Která strana či hnutí rezonuje v médiích nejvíce?

Publikováno: 3. 6. 2024

Počet mediálních výstupů, tonalita, nejčastější zdroje i nejvíc skloňované strany a hnutí. Společnost Mediaboard opět spouští svůj nezávislý projekt Mediální obraz, který na jednom místě přináší data o mediálním pokrytí kandidátů do voleb do Evropského parlamentu. Navazuje tak na úspěšný projekt, který mapoval české prezidentské volby. Otevřená data jsou aktualizována v reálném čase a může je využít široká veřejnost i instituce.

Mediální obraz | zdroj: Mediaboard

Za unikátním projektem Mediální obraz stojí společnost Mediaboard, která poskytuje komplexní all-in-one služby na poli monitoringu médií a PR. Projekt byl poprvé spuštěn v loňském roce před prezidentskými volbami a vzhledem k jeho úspěchu nyní navazuje s evropskými volbami.

„Prezidentské volby ukázaly, že projekt Mediální obraz má smysl a oceňuje ho široká i odborná veřejnost. Proto jsme se rozhodli ho nyní spustit znovu a zpřístupnit otevřená data o mediální stopě jednotlivých kandidujících uskupení. Tak, aby si data každý mohl vyhodnotit a udělat si obrázek o vystupování a prezentaci stran a hnutí v mediálním prostoru,“ dodává Tomáš Berger, CEO Mediaboardu.

Projekt Mediální obraz poskytuje na webu v reálném čase přehled o mediálním pokrytí jednotlivých stran a hnutí kandidujících do Evropského parlamentu. V rámci metrik nabízí šest nejzmiňovanějších uskupení, to, s jakým sentimentem jsou prezentovaná, zmínky v jednotlivých typech médií i to, jak si strany a hnutí stojí na sociálních sítích. Součástí přehledu je také pořadí médií, která strany zmiňují nejčastěji, nejfrekventovanější klíčová slova i nejčtenější články. Veškerá data jsou uváděna v rozsahu posledních 14 dní a aktualizují se každých 20 minut.

V médiích nejvíc rezonují Starostové, Piráti a Ano, do první šestice se dostala Přísaha a motoristé

Které strany a hnutí nasbíraly v uplynulých 14 dnech největší podíl z celkového počtu 7 822 mediálních zmínek? Do první šestice se dostaly Starostové a osobnosti pro Evropu (30,2 %), Česká pirátská strana (29,1 %), hnutí Ano (27,5 %), koalice Spolu (6,8 %), SPD a Trikolora (5,5 %) a také hnutí Přísaha a motoristé, které do voleb vede bývalý závodník Filip Turek (0,8 %).

Z pohledu typu médií se vedoucí šestice nejčastěji objevuje v online zdrojích, které například u koalice Spolu tvoří 79,2 % všech výstupů. Hnutí Ano se zase velmi často zmiňuje v rozhlase, který zaujímá dokonce čtvrtinu všech mediálních zmínek, což je oproti ostatním uskupením výrazně větší podíl. Nezanedbatelnou část výstupů tvoří u všech uskupení také podcasty, což je trend, který byl zřejmý už u prezidentských voleb a dále posiluje.

O šesti nejčastěji zmiňovaných uskupeních píše jako nejfrekventovanější zdroj idnes.cz, u hnutí Ano vedou novinky.cz. Častým zdrojem jsou parlamentnilisty.cz a metro.cz, u SPD a Trikolory pak vede svobodny-svet.cz. Většinu z Top 10 zdrojů tvoří online média, tištěná média zastupuje Právo, MF Dnes, Deník a Lidovky.

Na sítích vládne Ano a SPD

Na sociálních sítích vede v počtu zmínek opět hnutí Ano (53,1 %), které se v online prostoru tradičně prezentuje velmi výrazně. Na druhém místě je s 13,5 % SPD a Trikolora, třetí Starostové s 12,4 %.

Z pohledu klíčových slov vede ODS, která se objevuje nejčastěji jak v souvislosti s hnutím Ano, tak koalicí Spolu a Starostů. Naopak u Přísahy a Motoristů je nejčastějším klíčovým slovem Evropa a také osoba lídra kandidátky Filipa Turka. U SPD pak z pohledu klíčových slov vede Evropa, Ukrajina a Rusko.

Mediální obraz jako metrika transparentnosti

Projekt Mediální obraz je plně nezávislý a díky otevřenosti dat využívá jeho metriky k hodnocení transparentnosti stran ve volbách do Evropského parlamentu i organizace Transparency International. Mediaboard je jejím partnerem pro mediální výzkum.

„V TI se dlouhodobě zaměřujeme na transparentnost předvolebních kampaní nejen z pohledu financí, ale také s ohledem na strategie v politickém marketingu a na oblast dezinformací. Naše expertíza stojí nejen na mezinárodních zkušenostech, ale zejména na datech, a proto je pro nás velmi důležité se spojovat s kredibilními partnery s kvalitními a relevantními informacemi,“ vysvětluje David Kotora, vedoucí komunikace české kanceláře Transparency International, a dodává: „Mediaboard nám díky svému know-how a nástrojům pomáhá s analýzou mediálního prostoru s akcentem na dezinformační narativy a jejich sentiment v rámci souboje o Evropský parlament. Široké veřejnosti tak již brzy společně přineseme jedinečný výstup.“

Data z projektu Mediální obraz budou na webu medialniobraz.cz zájemcům k dispozici jak během voleb, tak i po jejich skončení. Služba pod doménou medialnyobraz.sk sleduje i volby do Evropského parlamentu na Slovensku, kde mapovala nedávné ostře sledované prezidentské volby.