Závěrečná zpráva z monitoringu transparentnosti financování volebních kampaní na podzim 2014 - Transparentní volby | Krajské a senátní volby 2016Transparentní volby | Krajské a senátní volby 2016

Závěrečná zpráva z monitoringu transparentnosti financování volebních kampaní na podzim 2014

Volební víkend je minulostí. Proud žádostí o úpravu hodnocení a důrazných požadavků na veřejnou omluvu v médiích ustává. Přichází čas na ohlédnutí se za celým projektem.

Monitoring podzimních voleb 2014 byl  již čtvrtou akcí TI svého druhu za poslední tři roky. Cílem bylo ještě před volbami poskytnout voličům informaci o financování volebních kampaní jednotlivých stran a hnutí, aby ji mohli vzít v úvahu ve volbách. TI vycházela z veřejně dostupných zdrojů doplněných o informace od jednotlivých stran a kandidátů. Detailní hodnocení politických stran či volebních uskupení kandidujících na radnice 8 českých měst najdete na www.transparentnivolby.cz.

Kolik kanddiátů, politických stran či hnutí jsme monitorovali?

Počet monitorovaných subjektů
Počet monitorovaných kandidátu do Senátu 149
Počet monitorovaných stran či hnutí v 8 největších městech v komunálních volbách
84

Hodnocení monitoringu komunálních volebních kampaní

Detailní hodnocení politických stran či volebních uskupení kandidujících na radnice 8 českých měst najdete na www.transparentnivolby.cz.

Jak monitoring probíhal?

 30. 7. Výběr 85 kandidátů pro monitoring magistrátů v 8 největších městech a vyhledávání kontaktů
 20. 8. Tisková konference k zahájení monitoringu financování volebních kampaní
 25. 8. Oslovení kandidátů se žádostí o odpověď na plnění Kritérií dobré praxe transparentního financování volebních kampaní
 20. 9. Uzávěrka pro zasílání odpovědí
 24. 9. Tisková konference k výsledkům monitoringu financování komunálních volebních kampaní
 24. 9. – 7. 10. Aktualizace hodnocení

A jak to dopadlo?

Detailní hodnocení politických stran či volebních uskupení kandidujících na radnice 8 českých měst najdete na www.transparentnivolby.cz.  Každá strana či hnutí ve svém městě dostala známku z transparentnosti jako ve škole; 1=výborně, 5=nedostatečně.

Známky v komunálních volbách Počet stran %
Jednička 17 20
Dvojka 18 21
Trojka 17 20
Čtyřka 31 36
Pětka 2 2
Hodnocených subjektů celkem 85 100

 

Složení TOP 20 Počet umístění v první dvacítce %
Sdružení nezávislých kandidátů – místní sdružení celkem 8 40
TOP 09 7 35
ANO 2 10
Svobodní 1 5
SZ 1 5
Piráti 1 5

 

Monitoring financování komunální kampaně ukázal na značně neuspokojivý stav financování tohoto druhu voleb. Centrály stran příliš neví, co se jim děje v regionech a z čeho místní buňky vlastně financují svou kampaň. Často jsme se v odpovědích dověděli, že centrála na kampaň nijak finančně nepřispívá a místní organizace si zabezpečují financování těchto kampaní samy, ale jak? Financování stran na nejnižší úrovni je tak zahaleno hustou mlhou a je otázkou, do jaké míry centrála je schopna kontrolovat finance svých místních organizací.

Hodnocení monitoringu senátních volebních kampaní

Z výsledků vyniká, že kandidáti za menší strany a nezávislí komunikovali o financování kampaní otevřeněji. Ze zavedených politických stran si dobře vedli kandidáti SZ, TOP 09 a ČSSD. Pozitivní je, že téměř všechny centrály stran zveřejnily, kolik hodlají v senátních volbách utratit. Detailní výsledky monitoringu kandidátů, včetně několika možností filtrování jsou zveřejněny zde

Harmonogram monitoringu senátních voleb

Na  konci srpna jsme oslovili 149 kandidujících ve 27 senátních obvodech s dotazem ohledně transparentního účtu, příjmů a výdajů, podpory z centrály strany, kalendáře volebních akcí a týmu, který jim pomáhá kampaň vést. Odpovědělo celkem 51 oslovených. „Kromě nezájmu některých kandidátů odpovídat, jsme narazili také na obtíž na některé z nich vůbec dohledat kontakty. Při hodnocení však vycházíme z veřejně dostupných informací, které má k dispozici zvídavý volič. Pokud nám někdo neodpoví, na výsledek monitoringu to nemá velký vliv, jestliže jsou informace zveřejněny jinde,“ komentoval  na tiskové konferenci třetinovou odezvu kandidujících David Ondráčka, ředitel TI.

Přelom července a srpna Výběr 5 – 7 kandidátů v každém z 27 senátních volebních okrsků a vyhledávání kontaktů
 20.8. Tisková konference k zahájení monitoringu financování volebních kampaní
 25.8. Oslovení kandidátů se žádostí o odpověď na plnění Kritérií dobré praxe transparentního financování volebních kampaní
 25. 9 Uzávěrka pro zasílání odpovědí
 1. 10. Tisková konference k výsledkům monitoringu financování komunálních volebních kampaní
1. 10 – 7. 10 Aktualizace hodnocení

Souhrnné výsledky monitoringu senátních voleb

Detailní hodnocení transparentnosti financování kampaní  149 kandidátů ve 27 senátních volebních obvodech najdete zde.

Každá strana či hnutí ve svém městě dostala známku z transparentnosti jako ve škole; 1=výborně, 5=nedostatečně.

Známky v senátních volbách počet stran %
Jednička 25 17
Dvojka 44 30
Trojka 72 48
Čtyřka 8 5
Pětka 0 0
Hodnocených subjektů celkem 149 100

 Jak vypadala první dvacítka  nejlépe hodnocených?

Složení TOP 20 Počet umístění v první dvacítce %
ČSSD 5 25
TOP 09, TOP 09 + STAN 5 25
KDÚ – ČSL + SZ 4 20
SZ 2 10
Sdružení nezávislých kandidátů – místní sdružení celkem 2 10
ODS 1 4
KDÚ – ČSL 1 4

 

Součástí monitoringu financování voleb bylo také nahlašování volebních podvodů a nekalostí. Během měsíce poslali občané přes web téměř třicet upozornění, které nyní řeší Právní poradna Transparency International. Tiskovou zprávu s výsledky monitoringu kupčení s volebními hlasy najdete zde.

Zjištění projektu dokazují, jak moc Česku chybí zákon, který by financování politických stran a kampaní přísněji monitoroval a reguloval. Dokud ho stát neschválí, je na občanech a nevládních organizacích, abychom transparentnost předvolebního klání pečlivě sledovali.

Partnerem projektu je Fond Otakara Motejla . Velký díl práce na projektu odvedli studenti Fakulty mezinárodních vztahů VŠE v Praze. Aplikaci ZmapujTo zdarma poskytl Enviweb.

Fond Otakara Motejla